Muziek als verrijking


Jochem Geerdink | 14 december 2012 | Fotografie PHOTO40

Uitgangspunt van Hi-Fi Klubben is namelijk dat het hoogwaardig geluid wil bieden aan muziekliefhebbers met zowel grote als kleine portemonnees. "Hi-Fi Klubben richt zich op de normale muziekliefhebber die thuis en onderweg naar muziek wil luisteren en met enige regelmaat een concert bezoekt", zo verwoordde algemeen directeur Svend Erik Kristensen eerder de filosofie van de Scandinavische keten.

"Mensen voor wie muziek het leven verrijkt. Zij die wel het verschil horen in geluid, maar geen bakken met geld willen uitgeven. Dat hoeft tegenwoordig ook helemaal niet meer, want voor een paar honderd euro koop je een prima systeem."

De reden dat Hi-Fi Klubben de prijzen laag kan houden, is volgens Kristensen simpel: "We verkopen niet alles. De merken die we wel in ons assortiment hebben, verkopen we soms al 25 jaar of langer. Het is goede apparatuur, dus waarom zouden we overstappen op een ander gelijkwaardig merk? Het voordeel voor de consument is dat we direct zaken doen met de merken die wij verkopen.

We delen onze kennis met hen en zij die van hen met ons. Op die manier kunnen we namens alle klanten van Hi-Fi Klubben invloed uitoefenen. Op zowel ontwerp als prijs. Wanneer we iedere paar jaar onze merken wisselen, verdwijnt ook die onderhandelingspositie. Hi-Fi Klubben waait niet met alle winden mee, maar gelooft sterk in deze filosofie."

De merken van Hi-Fi Klubben
In de winkel zien we qua apparatuur vooral NAD, Argon, Denon en Marantz, terwijl het grootste deel van het luidsprekeraanbod uit de fabrieken van Dynaudio, Argon, Dali en Bowers & Wilkins afkomstig is.

Natuurlijk is er ook plaats voor andere merken zoals KEF, Cambridge Audio, Cerwin Vega, het immens populaire Sonos, of de kek vormgegeven MiniPod van Scandyna, maar het zijn vooral de vaste pijlers waarop Hi-Fi Klubben zich richt.

Finnemann is in ieder geval erg tevreden met het assortiment in zijn winkel. "We hebben weliswaar qua merken geen heel breed assortiment, maar dat is voor de verkoper juist een pluspunt. Ik wil weten wat ik verkoop en met vier of vijf luidsprekermerken is dat nou eenmaal veel makkelijker dan met vijftien.

Je kunt veel meer de diepte in, zowel qua kennis als qua assortiment. Dat vind ik heel prettig."

Fris & Hip
Hi-Fi Klubben probeert de producten aan de man en vrouw te brengen in winkels die op dezelfde manier worden ingericht. Frisse en hippe kleuren in combinatie met een strakke en moderne inrichting. De grote luisterruimte doet zowel dienst als stereo luisterruimte maar ook in surround zijn er diverse opstellingsmogelijkheden te vergelijken.

De winkel in Utrecht is weliswaar pas sinds eind oktober open, de manager werkt al vijf jaar in verschillende functies voor Hi-Fi Klubben. Tot nu toe vooral in Denemarken. "Toen sprake was van een uitbreiding naar Nederland, heb ik direct aangeboden daar te helpen", licht de deels in Nederland opgegroeide Finnemann toe.

"In ScandinaviŽ zijn er niet veel mensen die over hifi praten zonder daarbij Hi-Fi Klubben te noemen. Hopelijk gebeurt dat binnen enkele jaren ook in Nederland."

Bekijk ook de virtuele tour van het nieuwe filiaal

EDITORS' CHOICE