ARTIKELHarman Kardon

Tuning

De Zweed voelt zeer gespierd aan en volgt zijn koers solide. Opvallend sportief zelfs. Sterker nog: zelfs in de automatisch geregelde stand van het onderstel doorgaans een middenweg - is hij behoorlijk hard geveerd. De overtreffende trap van een Audi, zou je bijna zeggen. Waar ze samen met B&O trouwens ook een boel aandacht aan het geluid besteden.

De CD- en DVD-speler in de Saab is intussen heel verdienstelijk bezig. Ook een fusion van technieken trouwens, want als bron noteren we een radio inclusief digitale DAB ontvangst - en loopwerk van Panasonic. De rest wordt door Harman verzorgd. Met merken als Mark Levinson en Lexicon hebben ze daar natuurlijk alle kennis in huis. In de Zweedse ontwikkelingsafdeling onderstreept Saabs infotainment topman Mikael Jacobsson dat Harman-Kardon inderdaad al jaren bij het ontwerp, de plaatsing van de luidsprekers en de fijntuning betrokken is.



Foto: Inge Veerkamp

In normaal stereo klinkt de installatie wat ingetogen, maar al heel behoorlijk. En er komt duidelijk meer leven in wanneer je via een tikje op het beeldscherm de sound processor in actie zet. Zodat de DSP een virtueel surround geluid `neerzet`. Doorgaans niet onze cup of tea, maar in dit geval geeft het duidelijk meer leven en diepte aan het geluidsplaatje. Kennelijk heeft Harman daar het accent gelegd. Een beetje ten koste van stereo, zoals ook het ontbreken van tweeters in de achterdeuren al aangeeft.

Het goede nieuws is dat je in de ruime fauteuils achterin ook een boel surround luisterpret kunt beleven. Er is zelfs een eigen bedieningspaneel en je zou bijna zeggen dat je in een aparte ruimte zit. Door de lage, aflopende daklijn kijk je namelijk maar net door het glas naar buiten.



Foto: Inge Veerkamp

Overigens hoeft de CD-speler niet perse te worden gebruikt, want je kunt ook 10 gigabyte muziek gecomprimeerd - op de hard disk opslaan. Ook een USB of iPod kan worden aangesloten en waar mogelijk naar de harddisk gekopieerd. Het geheel wordt bediend vanaf het stuurwiel.

Subwoofers

De fameuze achilleshiel van de meeste automobiel audiosystemen is het laag. Vaak lijkt dat onbestemd onder of achter vandaan te komen. In dit geval is er kennelijk goed werk geleverd, want de subwoofers op de hoedenplank integreren het laagste laag vrijwel onopvallend in het hele geluidsbeeld. Jacobsson: Juist van die integratie van geluid en speakers is veel werk gemaakt.



Foto: Inge Veerkamp

Het resultaat valt vooral met een muziek DVD of DVD Audio op zijn plaats. Het is in 5.1 surround even levendig als de Saab 9-5 zelf. Nou ja, in elk geval als je er eentje treft met een dergelijke dikke turbomotor. Zoals wij. De 2.8 V6 Turbo is goed voor 300 pk. Of zo u wilt: meer dan 220 kW. Hij gaat als een speer.

Over het vermogen van de installatie is Saab minder spraakzaam. Jacobsson: Als het over audio gaat, praten we niet over vermogen. Luister gewoon maar. Na enig aandringen blijken de elf luidsprekers te worden gevoed door acht analoge versterkers. Een beetje tegen de huidige trend in de autowereld in. Daar vind je steeds meer digitale versterking en worden soms astronomische wattages geclaimd. In dit geval zijn de versterkers samen zijn ze goed voor iets in de orde van 400 Watt, zo puzzelen we uiteindelijk toch bij elkaar. Het resultaat telt en daar is weinig mis mee. En dat geldt trouwens ook voor de Saab 9-5 zelf. Prijskaartje: 73.500 euro.

EDITORS' CHOICE