REVIEWiFi

Aansluitingen en bediening

DIT IS EEN PUBLICATIE VAN MUSIC EMOTION
Max Delissen | 19 augustus 2015 | iFi

De frontplaat van de Retro Stereo 50 is (uiteraard) in champagnegoud uitgevoerd en de bovenste helft bevat een flink aantal draaiknoppen en schakelaars die keurig symmetrisch zijn geplaatst. Uiterst links vind je twee draaiknoppen voor de toonregeling (die overigens te bypassen zijn met een schakelaar) die bij gebruik van de Phonotrap óók dienst doen als instelknoppen voor in totaal zes verschillende phono-EQ correctie-curves. De gebruiker kan kiezen uit RIAA, Teldec, Columbia, Decca en EMI, en er is zelfs een door iFi zelf ontwikkelde curve aanwezig die de wat metalige hoge tonen van oude DMM elpees in het gareel brengt. Naast de bypass schakelaar voor de toonregeling vind je de schakelaar voor het ingebouwde 3D Holographic Sound System circuit (drie standen, waaronder ‘uit’) en het XBass circuit (eveneens 3 standen, waaronder ‘uit’, hierover vertel ik straks wat meer). Dan nog een schakelaar voor de digitale ingangskeuze (Bluetooth, coaxiaal/optisch en USB), een draaiknop voor de ingangskeuze (zowel digitaal als analoog) en de volumeknop. Op de onderste helft van het front vind je de aan/uit schakelaar, een 3,5 mm analoge ingang, het iFi Retro logo, een 3,5 mm stereo hoofdtelefoonuitgang en een 6,3 mm hoofdtelefoonuitgang. De bediening voelt op zich goed, al had ik bij de draaiknoppen een meer starre as wel lekker gevonden. Nu wiebelen de knoppen lichtjes, wat jammer genoeg een wat goedkope indruk maakt, maar dit volgens importeur Daluso inmiddels verholpen. Er wordt trouwens ook een zeer eenvoudige afstandsbediening meegeleverd, die uitsluitend het volume bedient. Wat dat betreft is de iFi Retro Stereo 50 inderdaad een écht vintage-setje. Andere bron luisteren? Opstaan dus…



Aan de achterkant vind je de geïsoleerde luidsprekerklemmen, de net-entree, de digitale ingangen (waarbij de coaxiale en optische samen een positie delen), een knopje om je Bluetooth apparaat te ‘pairen’ en de analoge ingangen, waaronder twee voor de iPhono (MM en MC), een draaischakelaar voor de gevoeligheid van de phonotrap (MM, MC High en MC Low) die ook nog de stand Line +6dB heeft. Op het front is dus ook zichtbaar dat de phono-ingang dubbelt als derde lijn-ingang. Die kan worden gebruikt voor apparatuur met een lagere uitgangsspanning (bijvoorbeeld een vintage tuner). De zéér ruime instelmogelijkheden van de losse iFi Micro iPhono ontbreken helaas, je kunt zelf geen afsluitweerstand en capacitieve belasting instellen. Dat zou té ingewikkeld worden. Wat betreft de versterkingsfactor heeft iFi gekozen voor de (mijns inziens verstandige) waarden van 38, 50 en 65dB voor MM, MC High en MC low, maar er worden verder geen mededelingen gedaan over de afsluitweerstand en de MM Load. Mijn vintage ADC ZLM functioneerde echter uitstekend, dus ik vermoed dat de capacitieve belasting van de MM-ingang ergens rond de 100-150 zal liggen. MC heb ik niet geprobeerd wegens tijdelijk gebrek aan een passend element. Het zou me echter niet verbazen als daar voor de vrij veel voorkomende waarde van 100Ω is gekozen. Die afsluitweerstand zou namelijk een prima en zeer bruikbaar gemiddelde zijn.



LS3.5
De fraai vormgegeven iFi LS3.5 is een eerbetoon aan de roemruchte Rogers LS3/5A mini-monitor. Maar naast het feit dat het allebei zeer compacte tweeweg mini-monitoren zijn zie (en hoor) ik weinig overeenkomsten. Zonder op het luistergedeelte van deze recensie vooruit te willen lopen kan ik wél al zeggen dat de muziekweergave van de LS3.5’en weliswaar verrassend ‘groot’ is, maar dat ik denk dat ze in deze set in zekere mate de (enige) beperkende factor vormen. Ze zijn precies even groot als de Retro Stereo 50 versterker, en hoewel dat een heel mooi plaatje oplevert als je ze naast elkaar op een dressoir legt hoort deze luidspreker toch echt op een goede standaard te staan om het mooiste resultaat te krijgen. Traditiegetrouw krijg je bij iFi alles wat je nodig hebt om meteen aan de gang te kunnen, en ook deze set vormt daar geen uitzondering op. In de doos vind je een setje gevlochten luidsprekerkabels die gemaakt zijn van verzilverd OFHC koper (Oxide Free High Conductivity, wat ik een beetje een zotte naam vind want er bestaat geen ‘low conductivity’ koper). De kabels hebben aan beide uiteinden keurige banaanstekkers en ze zijn lang genoeg om de luidsprekers een redelijk eindje uit elkaar te plaatsen. Ook levert iFi - en dat vond ik echt geniaal - twee precies op maat geknipte stukjes halfopen anti-slip rubbermat mee zodat de luidsprekers perfect op hun plaats worden gehouden als je ze op een voetje zet. Veruit de beste oplossing die ik ooit heb gezien en eentje waar ik zelf eerlijk gezegd nog nooit aan had gedacht.



De technische specificaties van de luidsprekers zijn indrukwekkend. Ze zijn heel slim gebouwd om uit een kleine behuizing een zo groot mogelijk geluid te halen. Zo is de sleuf aan de achterzijde geen baspoort maar de uitgang van een mini-transmissielijn die inwendig zó geplaatst is dat hij de kast in twee ruimtes verdeelt volgens de principes van de legendarische hifi-ontwerper Paul Voigt. De relatief dikke en stijve behuizing is minimaal gedempt met zorgvuldig geplaatste bamboe-strips en speciaal akoestisch schuim. De in eigen huis ontwikkelde papieren breedband woofer/middentoner van 115 millimeter heeft een frequentiebereik van 59-8000Hz. De zijden tweeter (eveneens een eigen ontwerp), waarvan de frontplaat een mini-hoornconstructie heeft, wordt pas vanaf 8kHz ingezet, waardoor alle voor de muziek belangrijke frequenties door de woofer/middentoner worden weergegeven. De units zijn tijd-coherent in de baffle geplaatst en slechts minimaal gefilterd. Met 90dB/2,83V/1m is het rendement (voor zo’n kleine luidspreker) aan de hoge kant, terwijl met 4Ω de impedantie juist aan de lage kant is. Allemaal bewuste keuzes die zijn bedoeld om de LS3.5 zo gemakkelijk mogelijk aanstuurbaar te maken, en dat werkt. 

EDITORS' CHOICE