Pagina 2: conclusie

Recente ontwikkelingen maken dat de betere luidsprekers naar elkaar groeien en zo hoort het ook. Het maakt ook dat keiharde ontwerpfouten bij de topmodellen steeds minder aanwezig zijn. De keuze die de consument maakt zal derhalve afhankelijk worden van zaken als vormgeving, merkbeleving, service, reputatie en hele kleine verschillen in geluidsmatig karakter. Belangrijk in deze is dat de fundamentele keuze met betrekking tot afmeting blijft. Een kleinere luidspreker heeft in het laag een beperkt frequentiebereik, maar zal ook in mindere mate een ‘wall of sound’ neer kunnen zetten. De Platinum PL500II is nagenoeg een full range systeem en kan een indrukwekkende muur van geluid neerzetten. Deze weergever is niet op fouten te betrappen. Het is alleen merkbaar dat luidsprekers in prestaties achter gaan lopen als de technische ontwikkeling iets biedt dat bepaalde aspecten van de weergave fundamenteel verbetert. Je herkent het pas als je het hoort. Dat gebeurde tijdens de review van de YG-Acoustics Carmel. De correctie van zowel het tijd- als fasedomein maakt dat deze weergever met betrekking tot specifieke geluidsmatige eigenschappen iets doet dat net even dichter bij de realiteit ligt. Technologie die misschien over vijf jaar bij alle nieuwe ontwerpen van diverse fabrikanten toegepast gaat worden.

Wat de Platinum PL500II presteert is dan ook méér afhankelijk van de randvoorwaarden dan van de luidspreker zelf. Die voorwaarden hebben te maken met plaatsing, akoestiek en aansturing. De PL500II werd op verschillende locaties beluisterd. Enerzijds aangestuurd met het toenmalige Pyxis/Altair referentiesysteem van Leema Acoustics. Anderzijds in de voortreffelijke luisterruimte van iEar’ (Tilburg). De set werd hier aangestuurd door de McIntosh MC1.2 eindversterkers, CS2 pré en de MCT450 cd-speler. De akoestiek in de main listeningroom van iEar is erg goed. Deze, in een voormalige textielfabriek gevestigde, retailer heeft ook de beschikking over een aanbevelenswaardige theaterruimte.

Luisteren

Het geheim van een goede set bestaat uit akoestiek, plaatsing en de primaire match tussen de versterker en de luidsprekers. De bron is bijzaak. Als de match klopt, dan klinkt zelfs een CD104 erg goed. Een bron kiezen is gewoon een kwestie van opschalen. Het evolutionaire pad tussen de iPod Nano en de 927, zijnde de beide absolute uitersten in kwaliteit. De grote Platinum laat genadeloos de verschillen tussen de beide versterkercombi’s horen. McIntosh heeft een eigen herkenbare sound. Knap dat dit huisgeluid herkenbaar is van de grootste tot de kleinste modellen. Het is dynamisch, powerful, gedetailleerd en ruimtelijk, maar ook muzikaal, met een licht aangenaam accent en enigszins vergevingsgezind. Het luisteren naar een groot systeem biedt voordelen.

De charme is dat muziek weergegeven wordt over het volle frequentiebereik. De grondtonen zijn aanwezig en de daarop gebaseerde harmonischen. Dat doet Messiaens Visions de l’Amen, voor twee vleugels, op een bijzondere manier recht. Dit indrukwekkende stuk, uitgevoerd door de zusters Naughton, presenteert een fraai contrast tussen de melodie in de bovenregisters en het indrukwekkende, donkere en dynamische laag. De power in de lagere registers van de vleugels komt hier volledig voor het voetlicht. Zo’n stuk gaat pas leven op een full range systeem. Nou heeft het woord ‘melodie’ bij Messiaen natuurlijk een heel speciale betekenis, maar de essentie van zo’n compositie verdwijnt volledig op een iPod.

De Platinum valt ook op vanwege het fraaie midden. Luister naar de stemmen van Alice in Dixieland of de diepe stem van Erik Leuthäuser. Ook de blazers en percussie van de Dixieland girls knallen eruit op dit systeem. Dat stukje realisme komt ook naar voren bij Tango del Sur en Our mother the mountain van de Wainwright Sisters. Muziek wordt hier tastbaar gepresenteerd. Dat maakt Beethovens Kreutzer Sonata, uitgevoerd door De Maeyer en Kende, levensecht. Deze Belgische musici staan letterlijk voor je neus. Het zou dan erg onbeleefd zijn om weg te lopen. Dat is ook wat de Platinum afdwingt. Een betrokkenheid bij de uitvoering en de muziek die niet vrijblijvend is en concentratie vraagt.

De balans tussen de drie belangrijke frequentiegebieden wordt uitgedaagd door de nieuwe cd van Jean Rondeau. Hij speelt hier de Prelude van Jean-Philippe Rameau. Een harpsichord heeft fraai laag, maar het is nooit laag met een basiswaarde op de schaal van Richter. Het is vol van klank, maar toch slank en snel. Deze opname laat genadeloos horen of een systeem in balans is en kwaliteit heeft in de lagere registers. De Platinum doet dit perfect. Dat het systeem ook indrukwekkende power kan ontwikkelen in het laag demonstreert de beroemde Slam Bam Mix van Frankie goes to Hollywood. Nadat de track ongeveer 8 minuten gevorderd is (na de anticlimax), schakelt de band en de Fairlight CMI even een paar octaven lager. Er is dan zo’n loeistrak tapijt van lage frequenties hoorbaar. Laag, dat als een golf in de branding over het strand rolt. Die ervaring mist volledig op kleine vloerstaanders en mini’s. Maar, het is een van de charmante auditieve goodies waarom je deze track draait. Luisterend naar de Platinum op de Leema set betekent een ander geluid in een andere akoestiek en een andere opstelling. Bij elkaar een streepje neutraler en iets dichter in de buurt van de geregistreerde werkelijkheid op de cd of plaat. De Platinum zal met veel elektronica goed kunnen presteren. Dat is een keuze. De PL500II laat genadeloos de verschillen horen.

Doelgroep

Voor wie is deze Monitor Audio nou bedoeld? Het merk heeft natuurlijk veel tevreden klanten. Er zal voor de nieuwe Platinum serie veel belangstelling zijn. Bijvoorbeeld voor de PL300II, een vloerstaander van ongeveer 1.12 hoog, een footprint die niet veel afwijkt van de 500 en een prijskaartje rond de 11K. Er moet uiteraard wat geld bij, maar waarom zou je dan niet voor de PL500II gaan? De totaalbeleving zal dan echt groter zijn. Een aantal grote systemen hebben echt méérwaarde ten opzichte van de meeste kleinere weergevers.

Maar stel, je hebt 20K te besteden. Waarom dan deze Platinum en niet een andere luidspreker? Bedenk bijvoorbeeld dat er heel veel extra geld nodig is om het prestatieniveau van de PL500II echt te verbeteren. Het is in ieder geval een vraag die steeds moeilijker te beantwoorden is. De PL500II past in een druk bezet segment van de markt. De betere exemplaren van de diverse merken groeien in prestaties steeds dichter naar elkaar toe. Onderscheid op basis van geluidsmatige usp’s wordt dan ook lastiger. Maar, de gewone consument kiest op basis van argumenten en emoties, die vanuit een professioneel standpunt vaak moeilijk verklaarbaar zijn. Dat is inherent aan de home hifimarkt en de verklaring dat er nog steeds teveel luidsprekers, kabels, versterkers en spelers te koop zijn. De wereld zou genoeg kunnen hebben aan vijf merken luidsprekers met ieder pakweg vijf modellen. Als die dan verkrijgbaar zijn in alle RAL-kleuren en tropische houtsoorten, dan zou het aantal combinaties voor de gemiddelde consument nog steeds niet te overzien zijn. Model PL500II van Monitor Audio zou dan deel uit mogen maken van de genoemde vijf merken.

Conclusie

De Monitor Audio PL500II bewijst dat Monitor Audio op een heel hoog niveau mee kan in de markt. Deze Platinum zet een geluidsbeeld neer waar niets aan mankeert, verstopt in een zéér luxe behuizing. De aanschafprijs is fors, maar er zijn duurdere weergevers in de markt die niet doen wat deze PL500II biedt. De charmes van dit systeem bestaan uit de full range weergave van muziek en het presenteren van een wall of sound, als het programmamateriaal dat in zich heeft. Luisteren naar deze Platinum voelt als thuiskomen.


EDITORS' CHOICE