REVIEWPink Faun

Pagina 2: conclusie


Jan de Jeu | 07 december 2016 | Fotografie Fabrikant | Pink Faun

Setup

Zowel de streamer als de DAC komen in dezelfde stevige, op vier rubber voetjes rustende, zwarte aluminium behuizing. Het 1 cm dikke zilverkleurige aluminium front van de recensie exemplaren is 24 cm breed en 9 cm hoog. De totale diepte, inclusief het iets uitstekende Furutech Rhodium net entree is 30 cm. Naast elkaar op mijn gemodificeerde Creaktiv audiorack staand vormen zij een optisch mooie combinatie, waarin alleen de schroeven in de hoeken van het front enigszins detoneren. Beiden hebben links op het front een grote P en midden op het front een drukknop om het apparaat in te schakelen, waarna boven de knop een LED roze oplicht; een knipoog naar de naam van het merk.

De knop op de DAC 3.32 is multifunctioneel; zo kan met die knop ook geschakeld worden tussen bronnen. Rechts op het front licht dan in een verticale rij een witte LED op bij de gekozen bron; I2S, S/PDIF optisch/coax of module. Een tweede witte LED in de rij geeft aan of het om een lage D rate van 16/44.1/48 kHz gaat, of om een hoge D rate in geval van muziekstukken van 96 kHz en hoger. Ook kan met de knop worden gekozen of de TCXO klok in- of uitgeschakeld wordt. Deze klok is per ingang, onafhankelijk van elkaar, aan en uit te zetten. Jord Groen van Pink Faun, die mij wegwijs maakt in het gebruik van de streamer, geeft aan dat sommige klanten de voorkeur geven aan dit geluid. Met de klok ertussen wordt het geluid strakker, maar in mijn oren ook minder natuurlijk. Zonder de klok in de signaalweg is het geluid organischer, vrijer en ruimtelijker, waardoor het voor mij ook muzikaler wordt. Ik heb de klok dan ook slechts eenmaal kort gebruikt en wel tijdens de eerste luistersessie. Eén van de grote voordelen van I2S is juist dat de I2S bridge als bron al zulke goede klokken heeft dat dit leidend kan worden gemaakt en het signaal niet opnieuw behoeft te worden geklokt om het geschikt te maken voor de DAC chip.

Tijdens het luisteren gebruik ik bekabeling die Pink Faun meegeleverd heeft. Voor de componenten elk een PCX-1 power cable met Furutech FL-11 connectoren, voor de verbinding tussen beiden een IL1-i2S kabel en voor de link naar de Music First Classic V2 passieve voorversterker de Pink Faun IL1se interlink (RCA). Van de voorversterker lopen van den Hul D102 mk III XLR interlinks naar de Pass Labs X260.5 mono eindversterkers. Als luidsprekerkabel naar de Harbeth SHL 5 Plus luidsprekers met TonTräger Audio Reference 5 stands gebruik ik mijn eigen Pink Faun SC-1-2 luidsprekerkabels.

Luisteren

Zowel de DAC als de Streamer zijn nieuwe apparaten. Dus laat ik ze beiden gedurende een week aan de stroom hangen waarbij ik slechts af en toe kort naar muziek luister. Die muziek is dan afkomstig van mijn Synology DS214+ NAS welke met een Supra ethernet kabel verbonden is met de Pink Faun Streamer 3.4. Zelfs gedurende die korte luistermomenten word ik, naarmate de week vordert, getroffen door de grootte en de losheid van het beeld en door de mate waarin de klank los komt van de luidsprekers. Wat dan tevens de aandacht trekt is de dynamiek in de weergave.

Bij de eerste echte luistersessie die op deze week volgt, laat de Pink Faun combinatie op die punten mijn eigen NAD M50/M51 combinatie, die zich ongeveer op hetzelfde prijspunt bevindt, achter zich. Zoals blijkt tijdens de weergave van een 24/96 download op het Linn label. De Portugese pianist speelt de Pathetique sonate van Ludwig van Beethoven tegen een inktzwarte, schone achtergrond waarin de rust overheerst. Wat de opening een nog sterker gedragen karakter geeft en het expressieve deel in de sonate nog krachtiger naar voren laat komen. Ook het karakter van de door hem gebruikte Blüthner concert grand piano, met meer transparantie in textuur dan een 20e eeuwse grand, wordt mooi uitgelicht.

Eén van de geripte cd’s die ik tijdens de latere luistersessies afspeel is het album ‘The Astounding Eyes of Rita’ van Anouar Brahem. Een prachtige ECM opname waarop Brahem’s eigen oud, maar ook de elektrische bas van Björn Meyer, de klarinet van Klaus Gesing, en de percussie - in de vorm van darbuka en bendir - van Khaled Yassine, prachtig rijk en authentiek klinken. Ik geniet dermate van het broeierige openingsnummer The Lover of Beirut, dat ik ter plekke besluit om het gehele album af te luisteren. En terwijl ik dat doe, raak ik geen moment uit de ban van de fascinerende muziek. Wanneer de laatste tonen uitsterven bedenk ik me dat ook tussen mijn eigen streamer en DAC van NAD, voor de verbinding met de hoogste klankkwaliteit, gebruik wordt gemaakt van een HDMI kabel en ik besluit om de Pink Faun Streamer 3.4 met de Pink Faun IL1-I2S kabel aan te sluiten op de NAD M51 DAC. Helaas, hoewel Pink Faun aangeeft dat op deze wijze DAC’s van meerdere fabrikanten op de Pink Faun streamer aangesloten kunnen worden, blijft in het display van de M51 onverminderd het woordje ‘Unlock’ aangegeven terwijl er geen muziek uit de speakers komt. De HDMI verbinding tussen de NAD M50 streamer en Pink Faun DAC 3.32 werkt evenmin. Ik loop aan tegen het feit dat er helaas geen standaard bestaat voor I2S. Pink Faun heeft van bijna alle merken de I2S pin specificatie zodat in de meeste gevallen wel een passende oplossing geboden kan worden. Natuurlijk kan ik de streamers en DAC’s van NAD en Pink Faun ook op een andere wijze onderling met elkaar verbinden. Bijvoorbeeld via S/PDIF optisch of coax, maar ik zie daar voor deze test van af, omdat ik dan klankmatig niet de kwaliteit kan krijgen die de HDMI verbinding bij beide merken brengt. 

Conclusie

Wanneer ik in één woord moet samenvatten wat ik van deze combinatie van Pink Faun Audio Streamer 3.4 en Pink Faun DAC 3.32 vind, dan is dynamisch het eerste woord dat me voor de geest komt. Naast de grootte van het gepresenteerde beeld en de mate waarin de klank loskomt van de luidsprekers is het dynamische karakter van de weergave één van de eerste kenmerken die tijdens de inspeelperiode van het combo al de aandacht trekken. Tijdens het serieuze luisteren nog aangevuld door kenmerken als ruimtelijkheid, rust, prachtige klankkleuren en een schone diepzwarte achtergrond. Dynamisch ook vanwege de modulaire opbouw van de DAC waardoor hij te allen tijde opnieuw kan worden aangepast aan een veranderende behoefte van de eigenaar en/of aan nieuwe technische ontwikkelingen. Dat alles tegen een alleszins aantrekkelijke prijs. Tot slot slaat dynamisch ook op de wijze waarop Pink Faun de after sales service vormgeeft. Chapeau heren!

EDITORS' CHOICE

  • Review
    Review Dali Phantom S-280: high-end in de muur
    Review
    lees meer »
  • Achtergrond
    DIRAC: wat is het en wat maakt deze software zo goed
    Achtergrond
    lees meer »
  • Review
    OPPO Sonica DAC
    Review
    lees meer »