REVIEWElac

ELAC F5.2


Jamie Biesemans | 05 januari 2019 | Fotografie Fabrikant | Elac

De ELAC F5.2 probeert je niet meteen te verleiden met een fraai design, wat een beetje in zijn nadeel werkt. Dankzij de geniale Andrew Jones klinken ze nochtans wel heel goed.

Mooie allrounders

Sinds de lancering van de oorspronkelijke Debut-reeks een paar jaar geleden stonden we te springen om deze luidsprekerfamilie te testen. ELAC is Duits, maar omdat Jones in de V.S. werkt en de Debuts ontstonden bij de Amerikaanse afdeling van ELAC, kwamen ze eerst bij de pers in de Verenigde Staten terecht. Die was er unaniem laaiend enthousiast over, wat natuurlijk onze nieuwsgierigheid prikkelde. De naam van Andrew Jones trok ook de aandacht, want deze ingenieur is door zijn werk bij Pioneer en luxemerk TAD een legende in de audiowereld geworden.

Nieuwe versie

Uiteindelijk heeft het wat langer geduurd om de Debuts binnen te halen, maar daardoor konden we wel aan de slag met Debut 2.0-versie. Deze nieuwe luidsprekers zijn iets anders getuned dan voorheen (iets vlakker) en zijn technisch sterk aangepast. De nieuwe lijn kreeg onder meer nieuwe Aramide-vezeldrivers, nieuwe tweeters en solidere behuizingen uit zwarte esfineer. Bij sommige Debut 2.0-modellen is de baspoort naar de voorkant verhuisd, waardoor de speakers eenvoudiger te plaatsen zijn. Een baspoort achteraan is immers nadelig als je speakers dicht bij een muur wil plaatsen. Maar bij deze driewegs-vloerstaander blijven de poorten – het zijn er drie – achteraan staan. De Debut 2.0 F5.2-vloerstaanders zijn wel vrij slank, wat ze minder storend maakt in een kleinere ruimte.

De algemene bouwkwaliteit van de Debut 2.0-speakers is heel degelijk. Het ziet er niet zo spannend uit en je kunt alle kleuren kiezen als het maar zwart is, maar ondanks de lage prijs denk je nooit: “Dit oogt goedkoop”. De behuizingen van de speakers komen in elk geval solide over en lijken bij het testen ook weinig last van vibraties te hebben. Plaatsing is geen groot probleem, een beetje indraaien is welkom. De F5.2 is helemaal een vloerstaander voor nu: slank en amper 18 cm breed. Je kunt hem ook uitbreiden met een Atmos-module, wil je gaan voor een surroundopstelling. Kabelmanagement is dan wel een beetje een probleem.

Verrassend muzikaal

De F5.2 is uitgebreid getest geweest als deel van een grotere Debut 2.0-surroundtest. Al tijdens het maken van die review – overigens te lezen op homecinemamagazine.nl – viel het op dat deze speakers het goed doen met muziek. Bij het treffen tussen Thor, Loki en 142 versus Hela en haar soldaten speelt ‘Immigrant Song’ van Led Zeppelin, helemaal in sync met de actie op het scherm. We gebruiken deze scčne vaak om surroundopstellingen te testen, bij de ELAC’s kijken we op net omdat de Led Zeppelin-track veel muzikaler wordt weergegeven dan meestal het geval is bij.

Ook als we de F5.2 apart beluisteren blijft die observatie overeind staan. De ELAC’s zijn geen luidsprekers die iets zwaar benadrukken en al zeker niet het hoog. Het laag is ook aanwezig, maar niet overdreven. Dat laatste is iets dat misschien verrassend overkomt, gegeven dat de Debut 2.0’s uit de V.S. komen. En daar worden speakers met oog op thuisbioscooptoepassingen altijd wat wolliger worden getuned. In dit geval is de F5.2 eerder een speaker die betrekkelijk neutraal is en goede timing heeft.

Zijn relatieve zwakte is een laagweergave die we wat bescheiden vinden, merkbaar bij onze War Anthem-benchmark maar ook bij de diepe bassen op ‘Where’s the drop?’ van Deadmau5. Het is ook een wat compactere speaker met kleinere woofers dan die van de Dali Oberon 7 of Paradigm 6000F. Onvermijdelijk heeft dat een impact op de prestaties. Wel opvallend: Jones heeft wel de zaken goed geregeld qua de kastconstructie. Als we die techno van Deadmau5 op hoge volume spelen, blijft de behuizing van de F5.2 vibratievrij. Nu is het bouwen van een solide kast aan een lage prijs minder een uitdaging dan vroeger – zie ook Q Acoustics – maar toch is het een mooie prestaties gegeven het prijspunt.

De F5.2 is de moeilijkste om aan te sturen van de drie in deze test. Het is ook de goedkoopste, maar het geld dat je uitspaart aan luidsprekerzijde zul je mogelijk wel moeten investeren aan versterkerzijde. Je hebt iets nodig dat vermogen kan leveren zonder te stressen. Geen probleem voor de Hegel Röst die we hier gebruiken, maar we gaan er van uit dat het budget van kopers van de F5.2 iets lager zal liggen dan de 2.000 euro plus van de Hegel.

Conclusie

De F5.2 heeft de uitstraling van een klassieke speaker. Het zwarte fineer en rechte lijnen is niet sexy en speelt een beetje in hun nadeel. Vooral als je kijkt naar wat er elders te vinden is. Je zou je dus kunnen vergissen en denken dat de ELAC-speakers in de budgetcategorie thuishoren. Maar klankmatig is dat niet het geval. ELAC en Andrew Jones hebben er voor gezorgd dat de vloerstaanders de allerbeste prestaties bieden. De F5.2 heeft goede timing en is snel. In dit prijssegment behoort deze speaker tot de top.

ELAC F5.2
€ 698 / paar | www.elac.com
Beoordeling 4 op 5

+ Prijs is haarscherp
+ Zeer muzikaal
+ Snel, verwerken elektronische muziek prima

- Vragen betere versterker
- Geen ultralaag
- Ogen wat gewoontjes

Lees verder op de volgende pagina.

EDITORS' CHOICE