Donderdag Premièredag, maar omdat de nieuwe Mission: Impossible volgende week vanaf woensdag in de bioscoop te vinden zal zijn, plaatsen we vandaag alvast de recensie. De vierde aflevering in de reeks is er namelijk één om naar uit te kijken. 

Een week voor de bioscooprelease een film exclusief in IMAX vertonen, dat moet een reden hebben. De vierde Mission:Impossible-film bevat zoveel IMAX-materiaal dat het haast zonde is om deze in een normale bioscoop te bekijken. Of is dat in Nederland misschien juist wel het beste?

"/>
 

REVIEW

Geluid en soundtrack


Sander van der Heide | 15 december 2011

Je merkt het steeds vaker bij Hollywood films, dat de effecten steeds minder in surround worden geplaatst. Al het geknal en geschiet vindt voornamelijk plaats bij het beeld zelf, waar een paar jaar geleden alle kogels je nog om de oren vlogen. In dit geval had het best meer surround gemogen. In een scène waarbij acht schutters in het water schieten, had het zelfs bijgedragen aan het beeld van de twee mannen, opgesloten in een auto, omgeven door een regen van kogels.

(kiikbaar voor groter formaat)

Bij een scène waar een auto over het hoofd van Tom Cruise heenvliegt en deze denkbeeldig linksachter neervalt, wordt dit echter wel versterkt door het geluid van die kant te laten komen. Het viel echt op, wat aangeeft dat het geluid in de rest van de film gewoon functioneel, maar goed klinkt. Behalve op de punten waar iemand wordt geslagen of geschopt, daar zijn de gebruikte geluidseffecten zo hard en grotesk gebruikt, waardoor beeld en geluid op dat moment niet zoveel meer met elkaar te maken hebben.

(kiikbaar voor groter formaat)

Soundtrack
De keuze van Michael Giacchino voor de soundtrack is niet zo vreemd. Hij werkte al eerder met regisseur Brad Bird aan The Incredibles van Disney Pixar. Destijds vond ik de soundtrack van deze film al de perfecte spionagefilmmuziek, bij Mission: Impossible Ghost Protocol is het clichématige weg en behoudt het toch zijn authentieke Mission: Impossible-karakter. Het orkest is heel stevig en strak gemixt, op een popmuziekachtige manier. Het klinkt allemaal lekker vet. Met ‘vet’ bedoel ik niet ‘cool’ of ‘gaaf’, maar meer dat het niet zo scherp klinkt, juist wat wolliger en ‘punchy’ en niet teveel sublaag.

(kiikbaar voor groter formaat)

Wachten op Blu-ray?
Totaal niet! Deze film moet je in de bioscoop en het liefst in IMAX gaan bekijken. Dit is een film waarbij je opgezogen wordt door de prachtige IMAX-shots. Het verhaal is spannend en onderhoudend, de muziek klinkt erg lekker en ondersteunt het tempo van de film heel goed. Maar als je echt optimaal wil gaan genieten van de IMAX-ervaring, zou je misschien naar de zuiderburen of in London moeten gaan kijken.

Film: 8/10
Beeld: 9/10
Geluid: 7/10
Surround-gebruik: 6/10
Biosbezoekwaardig: 10/10 
Lengte: 133 min
Beeldverhouding: 1.44:1
Bioscoop: IMAX Pathé Amsterdam-arena

EDITORS' CHOICE