ARTIKEL

Geen effecten


Rob van Ginneken | 10 november 2005

Wanneer we onderweg eens op de diverse knopjes van de radio met cd-speler drukken ontdekken we dat de inspraak van de luisteraar highend-achtig strak in een keurslijf zit. Geen effecten van het type ‘stadion’ en ‘jazz club’, maar gewoon de gangbare hoog, midden, laag en balans instelmogelijkheden. ,,Geen geknoei met ons geluidsbeeld!” lijkt Dynaudio te willen zeggen. Zelf geven we de instelling na enig luisteren trouwens iets meer nadruk op de middenfrequenties mee, maar dat is een kwestie van smaak. Onze redenering: meer sfeer, het neemt een haartje scherpte van het hoog weg en voorkomt resonanties.

Dynaudio en VW Passat (c) Xingo (c) Xingo (c) Xing

Het resultaat is in elk geval een weergave die maar heel weinig auto’s kunnen evenaren. Met veel power, diepte en breedte in het geluid. De brei van geluid zoals je die nogal eens achter het stuurwiel aantreft, wordt hier zeer effectief ontrafeld en in zijn componenten weergegeven. Zonder veel spektakel. Zeker op een normaal luisterniveau klinkt het systeem verfijnd en natuurlijk.
Vooral de akoestische muziek op onze ‘2 meter sessie’ CD van Venice komt prima tot zijn recht. Maar ook knuppelharde passages van Zucchero en Daniele komen snaarstrak voorbij. Met dank aan de 60 Watt die elke afzonderlijke luidspreker krijgt aangevoerd, de opvallend grote slag die de conus kan maken en de efficiency van volgens Dynaudio recept opgebouwde spoelen.


Vakwerk


Wilfried Ehrenholz. ,,De basis ligt net als bij onze boxen in de luidspreker eenheden. Technisch gezien zijn dit broertjes van de ‘drivers’ in onze grote luidsprekerboxen. Er worden zeer lichte materialen in gebruikt en er komt veel ambachtelijk handwerk bij kijken. Er zit tot een half uur werk per stuk in en neem van mij aan dat veel autospeakers die machinaal worden gemaakt, nog geen fractie van die tijd vergen. Maar als de drivers (de afzonderlijke luidsprekers - red.) niet kloppen, kun je het vergeten. Ook al zet je er twintig in. Naar mijn smaak is naar de installatie in de meeste auto’s daarom niet te luisteren. Soms kun je zelfs de stem die de nieuwsberichten presenteert nauwelijks verstaan.”

Dynaudio en VW Passat (c) Xingo (c) Xingo (c) Xing
De spoelen worden handmatig bevestigd

Ehrenholz vertelt met glimmende ogen van het gevecht dat met een automerk moet worden geleverd. ,,De designers willen liefst helemáál geen luidsprekers zien, want die zitten maar in de weg. Het is dus geven en nemen. Er werken dertig mensen van ons aan zo’n project en samen met VW zijn die toch tot een goed compromis gekomen. De luidsprekerunits zijn echt solide in het frame van de deuren gemonteerd en hebben voldoende ruimte om hun werk te kunnen doen. En natuurlijk hebben we ook in de crashtesten en dergelijke meegedraaid.”

Elke toepassing en elk automobielinterieur stelt zijn eigen eisen, zo vertelt Ehrenholz. Voor de Passat is zelfs een primeur te noteren. Niet eerder in een auto toegepast. Een middentonen luidspreker met een ‘dome’ constructie. Vergelijkbaar met een tweeter, maar dan een paar slagen groter. Het garandeert dat het geluid ondanks de akoestisch minder ideale plaatsing laag op de deuren toch een goed ruimtelijk effect oplevert.


Ervaring


,,Onze studio ervaring heeft ook meegeholpen. Die kennis pas je toe om de geluidsprocessor te ontwikkelen. Die zorgt ervoor dat je op alle zitplaatsen een hoge geluidskwaliteit krijgt. Ook de speciale versterkers zijn niet te vergelijken met het standaard systeem: 600 Watt echt analoog vermogen, continu desnoods.”

Dynaudio en VW Passat (c) Xingo (c) Xingo (c) Xing
Luidsprekerkasten in de Dynaudio fabriek

We kunnen ons bezoek aan de Dynaudio fabriek en Ehrenholz natuurlijk niet afsluiten voor we de topman nog even hebben gevraagd naar een systeem dat de Passat rijders thuis zouden kunnen samenstellen. Zonder een bankoverval te hoeven plegen. En zonder dat er meteen kolossale speakers aan te pas komen zoal de Evidence. Na enig nadenken komt hij met een tip. ,,Luister dan bijvoorbeeld eens naar een set met onze Audience 52 SE luidsprekers en een NAD 352 versterker en 521 cd speler. Het resultaat is meer dan de som van de delen en klinkt zo goed dat je zoiets eigenlijk niet mag verwachten met zo’n prijskaartje van ruim twee mille. Als je het niet doorvertelt… ik luister er zelf ook graag naar.”

En hoe vergelijkt Ehrenholz de ontwikkeling van apparatuur voor thuis en in de auto. ,,Een automobiel interieur is akoestisch een lastig verhaal, heel lastig zelfs, maar het goede nieuws is dat je wél precies weet waar iedere luisteraar zit. En hoe de akoestiek is. Terwijl alle woonkamers natuurlijk verschillend zijn. Maar goed, uiteindelijk komt het toch altijd weer neer op vakmanschap. We hebben specialisten in huis die al twintig jaar vakmatig luisteren en vaak precies weten hoe je een bepaalde afwijking oplost. Je kunt nu eenmaal niet alles meten. Het blijft een ambacht.”


Aanvullende informatie:

www.volkswagen.de
www.volkswagen.nl
www.dynaudio.com
www.ferrari.com

EDITORS' CHOICE