ARTIKEL

De techniek

De SLS AMG kende slechts een ontwerpfase van 37 maanden. Het resultaat van alle jaren techniek en research hebben geresulteerd in een frontmiddenmotor met een gewicht van slechts 205 kilogram. Nu ben ik vrij bekend met hifi technieken, de autotechnieken zal ik wijselijk aan de kenners op dat specifieke gebied overlaten. Toch wil ik je enkele gegevens en cijfers niet onthouden. De zeer laag ingebouwde motor van de SLS AMG zorgt voor een perfecte rijdynamiek volgens de brochure.

Om de laag ingebouwde motor toch te kunnen voorzien van voldoende smering hebben de ingenieurs in Duitsland dan ook een nieuw soort pompsysteem ontwikkeld, dat door het leven gaat als Dry-Sump smering. Vanuit de motor en de prima gewichtsverdeling tussen voor- en achteras is de auto verder opgebouwd, met behoud van een zo stijf mogelijke constructie maar met een extreem totaalgewicht van slechts 1610 kilo. De 6,3 liter V8 motor staat garant voor een (elektronisch gelimiteerde) topsnelheid van maar liefst 317 km / h. Het standaard opgegeven vermogen ligt op 420 kW, het koppel op 650 Nm en deze sportwagen accelereert van nul naar honderd kilometer per uur in luttele 3,8 seconden (!). Het mooie is dat het gemiddelde brandstofgebruik beperkt blijft –voor zover je daarvan kunt spreken- tot ruim dertien liter per 100 kilometer.

Verder kent de bolide een vrij uniek schakelsysteem. Hiervoor is de techniek AMG SPEEDSHIFT DCT sporttransmissie met geïntegreerd achterasdifferentiëel voor verantwoordelijk. De techniek is rechtstreeks afkomstig vanuit de autosport (hoe kan het ook anders) en baseert zich op een dubbele koppeling met elk een deeltransmissie. Tijdens het schakelen sluit de ene koppeling, terwijl de andere juist opent. Hierdoor is de automaat in staat om te schakelen zonder verlies of onderbreking van de trekkracht in minder dan 100 milliseconden (dus in dezelfde tijd als een echte racewagen). De bestuurder heeft de optie om vanuit de cockpit te kiezen voor vier verschillende standen; ‘Controlled Efficciency’, ‘Sport’, ‘Sport Plus) en natuurlijk ‘Manual’ voor handgeschakelde transmissie vanachter het stuur. En dan is er nog de verlokkelijke ‘Race Start’-functie waarin maximaal kan worden geaccelereerd vanuit stilstand en ideaal voor op bijvoorbeeld een racecirquit. Verder kent de auto een speciaal gedempt onderstel, een spoiler die automatisch bij 120 km/h omhoog komt en materialen als carbon om zoveel mogelijk gewichtsverlies te bereiken. Slechts 4 % van de kale carrosserie bestaat uit metaal.

Wie nog meer gewichtsverlies wil bereiken kan opteren voor nog lichtere kuipstoelen, keramische remschijven, gesmede velgen in plaats van de luxe aluminium versie en carbon onderdelen die niet alleen het gewicht verbeteren, maar ook de auto optisch sportiever maken.

Wie wil kan verder kiezen voor één van de negen kleuren lak en negen soorten bekleding, waarvan de rugleuningen zijn vervaardigd uit sterk magnesium. Of het luxe AMG Performance onderstel met nog sportievere afstelling van dempers en vering.

 

EDITORS' CHOICE