REVIEW

In de roos

DIT IS EEN PUBLICATIE VAN MUSIC EMOTION
Ruud Jonker | 26 januari 2015



Een van de grote verrassingen van de Live Monitors is dat ze de ruimte op een geweldige manier vullen. Voor zulke relatief kleine weergevers produceren ze een muur van geluid met een ongelooflijke stage-afbeelding. Die stage is zeer stabiel gefocusseerd. Als je niet kijkt is het alsof er twee fikse vloerstaanders spelen en alle instrumenten en stemmen blijven rotsvast op hun plaats. Er is alleen geluid. Deze monitors verdwijnen volledig uit het beeld. Daarbij is het middengebied weergaloos goed. Rijk, breed en volledig in balans met de rest van het spectrum. De weergave van stemmen verloopt dan ook zeer goed. Dat bleek uit een stukje opera. Zo’n sopraan kan dermate uithalen, dat de tweeters door de kamer kunnen vliegen. Maar, de Live Monitors gaven geen krimp. Het bleef uiterst zuiver en herkenbaar. Complexe passages in de muziek hebben ook geen enkele neiging om ‘dicht te lopen’. Een volgend opmerkelijk aspect is de weergave van detail. Deze monitors geven een zeer transparant en diep inzicht in wat zich net boven de ruisdrempel afspeelt. Het is een natuurlijke detaillering, zonder gehyped te zijn. De avond waarop de Live Monitors opgehaald werden bood een gelegenheid om een uurtje te luisteren samen met de ontwerpers. De heren schoten het commentaar exact in de roos. Daaruit blijkt hoe nauwkeurig Bauke en Jitze kunnen luisteren en exact aan kunnen geven waar de oorsprong ligt van bepaalde waarnemingen. Een gemeenschappelijke eyeopener deed zich voor tijdens het beluisteren van een cd met muziek uitgevoerd op een kerkorgel.



Door het extreme, doch volledig natuurlijke niveau van detaillering, ontstond het bekende fenomeen dat je in een kerk, waar het stil is, toch gewaar wordt van een bepaald ‘geluid’. Je voelt als het ware een soort ambiance. Een serene atmosfeer die lijkt te ontstaan door de beweging van de luchtmoleculen. Die waarneming was hier heel sterk en natuurlijk. Veroorzaakt door het vermogen om te detailleren van de Live Monitor en ondersteund door een versterker die ook bij alle hogere frequenties een enorme drive kent (in technische zin gaat het hier om de vermogensbandbreedte). Dat is best spectaculair. Je hoort direct in welk type akoestiek een cd opgenomen is en tijdens de uitvoering hoor je heel subtiel de weerkaatsing van geluid tegen wanden. De definitie, enorme homogeniteit en volstrekt neutrale weergave geven de Live Monitor de status van de betere studiomonitoren. Je hoort genadeloos alle aspecten van een opname. Het voordeel van de Live Monitor is dat er geen sprake is van het genadeloze en soms minder subtiele hoog van een aantal studiomonitoren. Maar de brandende vraag is of deze weergevers ook echt ‘live’ klinken. Wat is dan ‘live’? Of een systeem live klinkt hangt samen met veel verschillende geluidsmatige eigenschappen. Het is een glijdende schaal. Elk audiosysteem heeft wel bepaalde eigenschappen die doen denken aan hoe geluid zich in werkelijkheid voordoet. Laten we eens aannemen dat een volledige live-illusie samenhangt met tien heel goed doorontwikkelde eigenschappen. In de praktijk kan een systeem dan al live klinken als er drie tot vijf eigenschappen goed aanwezig zijn. Maar het kan ook als er drie eigenschappen uit de overgebleven set verder doorontwikkeld zijn. Een live-gevoel kan dus door meerdere combinaties van eigenschappen getriggered worden en niet alle tien hoeven aanwezig te zijn. De reden dat de Live Monitor een sterke illusie van live-geluid opwekt heeft te maken met een hele slimme keuze en optimalisatie van eigenschappen, die passen binnen het concept van deze weergever, zijnde een product van kamervriendelijke afmetingen. Maar, de Live Monitor zet een absoluut overtuigende illusie van live-muziek neer. Een indruk die nog enigszins te beïnvloeden is door de keuze van versterkers en programma-materiaal. Zoals met elke minimonitor, ligt de kracht in de weergave van kleinere bezettingen en ensembles. Dat neemt niet weg dat de Live Monitor vaak overtuigend wegkomt met grotere bezettingen.



Conclusie
De Arran Audio Live Monitor is het product van twee ontwikkelaars die een basis concept hebben over hoe muziek zou moeten klinken, onbevangen aankijken tegen luidsprekertechnologie en net zolang doorgaan tot het doel is bereikt. Dat heeft geresulteerd in een product dat op z’n minst opmerkelijk mag worden genoemd. Een puur design-item, voorzien van doordachte technologie, dat de illusie van live-muziek geloofwaardig presenteert en lijkt op een veel grotere luidspreker met dito laagweergave. Het is niet dat u hiermee alleen maar een zo klein mogelijke weergever koopt, teneinde de zorgvuldige balans binnen uw interieur niet te frustreren. Dat is meegenomen, net als het uitblijven van veel discussies met uw liefdevolle wederhelft. Die zal waarschijnlijk voor de bijl gaan door deze Arran. De absolute topklasse weergave is dan de bonus. Als het niet bevalt, heeft u altijd nog een aardig vogelkastje. Sa ist en net oars…

Prijs
Arran Audio Live Monitor € 5.280,-
www.arranaudio.nl

EDITORS' CHOICE