REVIEW

Luisteren, concurrenten en conclusie

Archidio Little/One: luisteren

De Little/One’s zijn verbonden met een voorversterler van Pass Labs. Dit is prijstechnisch geen goede match maar door aansluiting van de veel duurdere voorversterker vormt de elektronica die aangesloten is op de luidsprekers in elk geval geen beperkende factor. Als er beperkingen zijn, zitten die in de Little/One’s en niet in de aansturing. Zoals gebruikelijk is over een periode van enkele weken geluisterd naar een grote diversiteit van muziek.

En, wat doet MFB met de kwaliteit en kwantiteit van de lage tonen? De conclusie is “ongelofelijk veel”. De hoeveelheid lage tonen is ronduit indrukwekkend te noemen en is vergelijkbaar met die van een vloerstaander. De Little/One blijkt een wolf in schaapskleren te zijn en levert een kamervullend geluid, vergelijkbaar met een set vloerstaande luidsprekers.

Omdat de Little/One’s naast een set vloerstaanders stonden, zijn huisgenoten en gasten diverse keren voor de gek gehouden. Luisteraars dachten dat de vloerstaanders stonden te spelen, terwijl de Little/One’s de weergave voor hun rekening namen. Geen enkele luidspreker van dit formaat komt ook maar enigszins in de buurt van de laagweergave van de Little/One en dat verklaart het aanvankelijke ongeloof bij de luisteraars. “Wat? Komt dit geluid uit die kleine kastjes?”, zo luidde met zoveel woorden telkens de reactie van de argeloze luisteraars.

Met de kwantiteit aan lage tonen zit het dus wel goed, maar hoe zit het met de kwaliteit? Is het geluid wellicht wollig, bonkerig, geforceerd of vervelend opdringerig? Nee, absoluut niet. De weergave van de lage tonen is boven verwachting strak. Er zitten geen waarneembare grote bulten, pieken of dalen in het lage tonen bereik. De MFB techniek lijkt een ijzeren greep op de woofer te hebben. De goede laagweergave zit bovendien de weergave van middentonen niet in de weg. Er is een goede balans tussen lage tonen en middentonen, ongeacht het volume. Stemmen klinken helder en verstaanbaar. Instrumenten staan los van elkaar, ook als het volume wat hoger staat.

De tweeter lijkt goed gekozen bij de woofer. De hoeveelheid hoge tonen is niet overdadig en dat is goed. Sommige luidsprekers produceren immers meer hoge tonen dan nodig. De oorzaak daarvan moet worden gezocht in een stukje gewenning door de consument. Wie gewend is aan veel hoge (of lage) tonen, kan moeite hebben om naar een “normale” hoeveelheid hoge (of lage) tonen te luisteren. Fabrikanten willen graag verkopen en kunnen er dan voor kiezen om mee te gaan met de gewenning van de consument. Het resultaat kan dan een luidspreker zijn die misschien wel lekker klinkt, maar lekker is niet hetzelfde als realistisch.

Na enige weken mag de conclusie getrokken worden dat de Little/One een goede balans heeft over het hele frequentiebereik. Stemmen en instrumenten staan los van elkaar en drukken elkaar niet weg, ook niet bij drukke passages. De Little/One’s zijn in staat om een woonkamer te vullen met geluid en geven een kamerbreed stereobeeld. De klank van de Little/One heeft een licht vleugje warmte. De weergave is daardoor aangenaam en niet heel analytisch. De Little/One is geen resolutiekampioen maar dat heeft als voordeel dat de luidspreker ook enigszins vergevingsgezind is als de opname niet helemaal deugt. Resolutiekampioenen kosten bovendien veel meer dan 995 euro per paar. Plezier hebben van naar muziek luisteren en niet zo zeer een analytisch correcte weergave lijkt het doel van de Little/One, en dat voor een overzichtelijk aankoopbedrag in een formaat met een hoge Wife Acceptance Factor.

De MFB techniek zorgt ervoor dat de Little/One’s helemaal niet zo “little” klinken en klinken als een set vloerstaande luidsprekers.

Archidio Little/One: concurrenten en plaats in de markt

Wie zijn de concurrenten van de Little/One? Er zijn talloze luidsprekers van hetzelfde formaat maar geen enkele kleine luidspreker komt met zijn laagweergave in de buurt van de laagweergave van de Little/One. Natuurlijk zijn er actieve en passieve luidsprekers met een vergelijkbaar formaat die beter klinken, maar dat is dan wel voor een hogere prijs waarbij ook vaak aan de onderkant van het frequentiebereik wordt ingeleverd. Elementaire natuurkunde zegt immers dat het zonder kunstgrepen niet mogelijk is om op een fatsoenlijke wijze 30 Hz uit een kastje van 17 x 17 x 24 centimeter te halen. MFB blijkt een geslaagde kunstgreep te zijn.

De concurrenten van de Little/One moeten als het gaat om de klank niet gezocht worden in het veld van kleine luidsprekers maar eerder in het veld van vloerstaande luidsprekers. Dit is ook precies wat Archidio naar eigen zeggen beoogt: de klank van een vloerstaander uit een klein kastje halen, zodat de kosten laag blijven en de plaatsing makkelijk is, onder andere vanwege de hoge Wife Acceptance Factor. Het komt erop neer dat de Little/One een luidspreker is met unieke eigenschappen en om die reden heeft de luidspreker geen rechtstreekse concurrenten.

Archidio Little/One: conclusie

De kennismaking met de Little/One en met de techniek van Motional Feedback was aangenaam. De Little/One is little maar hij klinkt niet little. MFB is een bijzondere techniek die ten onrechte in de vergetelheid dreigt te raken. Dankzij de toepassing van MFB klinkt de Little/One als een vloerstaande luidspreker maar dan voor een prijs en een formaat dat eventuele drempels tot aanschaf en plaatsing weg zal nemen.

EDITORS' CHOICE