REVIEWAudioQuest

Review van Nico Bierhoff

Redactie Hifi.nl | 10 april 2024 | AudioQuest

Het is een regenachtige zondagmiddag, de kinderen zijn bij opa en oma. Een mooi moment om de tijd te nemen om eens goed kabels te testen. Enkele weken eerder ontving ik namelijk van AudioQuest een fraai pakket: vier voedingskabels – de NRG-X3, NRG-Y3, NRG-Z3 en een Monsoon – ter bruikleen. 

Ik heb me opgegeven voor deze test omdat ik nieuwsgierig ben naar wat deze kabels voor mijn systeem kunnen doen. Tot nu toe investeer ik vooral in speakers en apparatuur. De interconnects en voedingskabels zijn niet vergeten, maar hebben wel een lage prioriteit gehad voor mij.

Ervaring

Ik heb ervaring met de voedingskabels van AudioQuest, altijd in tijdelijke opstellingen. Goed klinken doet het dan altijd, maar zonder een echt referentiekader. Met andere woorden; ik heb geen idee hoe het dan zonder die kabels zou klinken, want daar is geen tijd voor. Mijn eigen systeem ken ik goed, en normaal valt daar verandering in op. Een speakerupgrade, direct te horen. Een aanpassing in de versterking, dat merkt iedereen in het gezin. Of ze zeggen het om mij een plezier te doen, dat kan natuurlijk ook. Hoe dan ook, ik hoor het wel.

Systeem

Op dit moment bestaat mijn hoofdsysteem uit de volgende componenten. Als bron een Marantz CD50n, CD speler, DAC en netwerkstreamer. Die is aangesloten via de cinch variabele analoog uit op een Michi X3 die op zijn beurt weer verbonden is via AudioQ!est Pike’s Peak speaker kabel met een paar Bowers & Wilkins 805D4 standmount luidsprekers. Voor het gebruiksgemak in huis is de CD50 analoog aangesloten en niet digitaal met de Michi. Dat laatste gebruikt dan de enorm goede AKM DAC in de Michi, maar op die manier kan het volume niet via de TV afstandsbediening of HEOS bediend worden. En de DAC in de Marantz doet ook prima zijn werk. 

Verwachtingpatroon

Vooraf ben ik niet zeker of ik verschil ga horen. Vanuit de gedachte dat stroom stroom is, en omdat de stroom nogal een weg aflegt voordat het bij de apparaten terechtkomt. Dan zou die laatste anderhalve meter niet zoveel uit moeten maken logischerwijs. Daarnaast wil ik het zelf gewoon weten en zelf ervaren. 

Ik heb vaker in luistertests van bijvoorbeeld bronnen, softwareversies of filters aangegeven dat ik het verschil niet hoor. Daarmee niet te zeggen dat het er niet is, maar dat ik het niet waarneem, of de ervaring mis om het waar te nemen. Ik houd rekening met de mogelijkheid dat ik bij deze test geen verschil hoor.

De aanpak

Enfin, zo’n test kan ik op meerdere manieren doen. Omdat er verschillende kabels in het pakket zitten en ik twee apparaten heb, zijn er te veel mogelijkheden om het allemaal goed te proberen. Wellicht een mogelijkheid als ik een testlab zou hebben, maar de situatie is dat ik in mijn huiskamer zit. Daarnaast zijn alle kabels mooi achter een kast weggewerkt dus is vervangen iets meer werk dan simpel ompluggen. 

Ik kies dus voor een pragmatische oplossing en dat is een A, B en C test. A: met standaard kabels, die bij de producten zelf zat. Situatie B met de NRG-Z3 in de Michi en NRG-Y3 in de Marantz. En als laatste C met de NRG-Z3 in de Marantz en de Monsoon in de Michi. De NRG-X3 kabel blijft in de doos. 

De afspeellijst

Voor de gelegenheid heb ik een afspeellijst gemaakt. Met een aantal nummers die ik goed ken en eentje die nieuw voor me is. De hele lijst is via deze link te raadplegen.

Ik heb verschillende muzieksoorten verzameld zodat allerlei punten opgemerkt kunnen worden.

Als eerste Tor I Helheim van Myrkur. Die kwam ik tegen op een afspeellijst van HIFI.NL zelf. Het is een Noorse Folk zang van een Deense zangeres, die ook alle instrumenten op de productie voor rekening neemt. Indrukwekkend

De tweede is Destroying Angels van Bohren & Der Club der of Gore. Duitse Jazz waarmee je je eigenlijk direct in een Film Noir waant. Alleen maar positieve eigenschappen voor deze regenachtige zondag.

Dan Divinus van Desolate. Een sferisch stuk wat discogs omschrijft als ambient, UK garage. Hij heeft goed geluisterd naar de eerste twee albums van Burial, dat is wel duidelijk

Black Label Society met We Live No more. Een vrij punchy metal nummer waar het gitaarwerk van Zakk Wylde in de mix overheerst. Doppel Gospel van het album Lone Sharks uit 2011 is een nummer van de band The Doppelgangaz. De productie is laid-back en sinister en doet sterk denken aan producties van de vroege tot midden jaren negentig, wat in hiphop een goed ding is. 

Avril 14th tot slot. Een klassieker van Aphex Twin en een fijne rustige afsluiter. Het regenachtige zondagmiddagweer heeft invloed op de lijst, het is een druilerig en sferisch geheel geworden.

De Test zelf en Opstelling A

We beginnen met de standaardbekabeling die bij de doos van de producten zat. Ik speel alle nummers ongeveer 2 a 3 minuten om een beeld te krijgen. Bij de het eerste stuk focus ik vooral op de vrouwenstem,bij het 2e stuk let ik op de saxofoon, het derde stuk vooral op de stereo spreiding en echo, bij [We Live No more] op de hihat en cimbalen, bij [Doppel Gospel] vooral de stem en bij [Avril 14th]  de aanslag van de piano. 

Test Opstelling B

Na de twee voedingskabels vervangen te hebben voor de NRG-Z3 in de Michi en NRG-Y3 in de Marantz begin ik opnieuw met de lijst.  En waar ik zorgen maakte dat ik geen verschil zou merken, kan die zorg na 20 seconden luisteren de prullenbak in. Gelukkig maar, en gelukkig voor de test. Er is verschil en zelfs groter dan verwacht. 

Wat ik merk is dat er meer rust is. Het laag heeft meer definitie gekregen, de separatie van de verschillende klanken en instrumenten is beter. Het stereobeeld lijkt ook breder. De muziek komt normaal al goed los van de luidsprekers, maar met de andere bekabeling lijkt het nog meer naar voren gekomen. En ook lijkt er meer helderheid. Nu staan die Bowers & Wilkins luidsprekers daarom bekend en ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat kan bekoren. Maar voor mij staat het allemaal een stuk beter. De zachte stukken zijn duidelijker te onderscheiden, en de stilte is echt stil. Meer dynamiek dus.

Zijn het allemaal grote verschillen? Dat is natuurlijk relatief, maar aan de andere kant wel echter groter dan ik verwachtte. Wanneer zou de AQ NRG-Y3 en Z3 dan nuttig zijn? Dat lijkt me voor een groot aantal systemen. Ik vermoed wel een bepaalde drempelwaarde van een systeem, waarna het sonisch en financieel zin heeft. Wat wel een groot voordeel is van het vervangen van de voedingskabel is het volgende. Je hoeft niks in te stellen, niks te veranderen. Gewoon oude kabel er uit en nieuwe er in. Let natuurlijk wel altijd op de zwakste schakel in de keten; het blijft een flinke investering voor een kabel en daardoor een product met een specifieke doelgroep.

Test Opstelling C

De Monsoon gaat in de Michi, en de NRG-Z3 in de Marantz. Is er verschil te opzichte van de testopstelling B?  De volumes blijven gelijk en ik begin weer vooraan in de lijst. Het klinkt op een manier iets zachter en meer afgerond. Het is (nog) prettiger om naar te luisteren. Het is dan niet zo’n groot verschil als van de standaardkabels naar de NRG-Y3 en Z3. Merkbaar is het zeker.

De grip die het laag heeft, houdt mijn aandacht een hele tijd vast. Daarna valt vooral het stereobeeld in positieve zin op. De imperfecties van de saxofoon in het linkerkanaal bij Destroying Angels komen duidelijker naar voren. Dat maakt de muziek tastbaar en leuk om waar te nemen. 

Was het goed? Ja. Is het geluid in situatie C beter? Ook ja. Is het verschil van geluid het verschil in waarde tussen situatie B en C waard? Oei. Dat is de gewetensvraag die ik voor mijn situatie met nee beantwoord. Daarvoor vind ik het verschil met situatie B te klein. 

Terug naar test Opstelling A

Als check om te voorkomen dat ik me niks aan het inbeelden ben ga ik weer terug naar de standaard kabels. Ja, dat is toch echt anders. Minder goed, iets korreliger en wat minder rust.

De kabel look & feel

Het tactile stuk is allemaal prima in orde. De X3 en Z3 zijn mooi gevlochten en uitgerust met goede connectoren. Het ziet er uit en voelt als echte kwaliteit. Het straalt ook vertrouwen uit. 

De Monsoon is helemaal mooi hoewel een tikkie zwaar en stug. Omdat ik mijn kabels het liefst mooi wegwerk zodat zo min mogelijk te zien is, wat bij deze wel een beetje zonde is natuurlijk, heb ik moeite de kabel te buigen. Erg flexibel is de Monsoon niet. Ook voelt hij bij de connector zwaar aan. Mocht ik deze voor langere tijd in mijn systeem gebruiken zou ik voor de zekerheid het ondersteunen, om maar niet de connector op de apparatuur zwaar te belasten. 

Conclusie

Bekabeling wordt vaak vergeten en in mijn systeem heb ik enkele jaren gespeeld zonder hier aandacht aan te besteden. De ervaring van het testen was voor mij een openbaring. Vooraf had ik dit niet verwacht, maar ik ben overtuigd van het nut. Het uitproberen in eigen situatie, uitwisselen en opnieuw luisteren is prettig geweest. Mogelijkerwijs biedt een lokale dealer ook deze service. 

Alles resumerend is voor mijn situatie en budget de NRG-Z3 of NRG-Y3 de sweetspot. Ik raad deze zonder twijfel aan aan elke audio liefhebber die toe is aan de volgende stap. De Monsoon is zeker begerenswaardig, als de hogere modellen in de storm serie dat zijn. Maar voor mij weegt het minder praktische gebruik en de hogere prijs mee. Ik zou ze in situaties ook aanraden, alleen aan mezelf in de mijne niet. 

En als afsluiter een hartelijk dankwoord naar Audioquest voor het ter beschikking stellen van de kabels, zodat ik deze uitgebreid kon testen in een bekende omgeving. Erg leuk om aan deel te nemen!

MERK

EDITORS' CHOICE