The Green Mile

Jordy de Jong | 22 oktober 2000

In 1994 debuteerde regisseur Frank Darabont met de film "The Shawshank Redemption", een gevangenis-film gebaseerd op een verhaal van Stephen King. De film, met Tim Robbins en Morgan Freeman, werd een groot succes en sleepte zeven Oscar-nominaties in de wacht. Nu is Darabont terug met "The Green Mile". Opnieuw gebaseerd op een verhaal van Stephen King, opnieuw over een gevangenis, en opnieuw een geweldige film. De film werd dit keer voor vier Oscars genomineerd.

The Green Mile speelt zich af in 1935, in een blok "death row"-cellen van de gevangenis in Cold Mountain. De wandeling van de cel naar de electrische stoel wordt altijd "de laatste mijl" genoemd, en in dit geval gaat deze wandeling over een lichtgroene vloer, vandaar de titel. Cipier Paul Edgecomb (gespeeld door Tom Hanks) ziet op een dag een nieuwe gedetineerde zijn cellenblok betreden: de gigantische reus John Coffey Michael Clark Duncan), een simpele neger die veroordeeld is voor de moord en verkrachting van twee kleine, blanke meisjes.

In het begin wordt de kollosale Coffey met argusogen bekeken, zoals dat met elke kindermoordenaar zou gebeuren. Langzaam komen de cipiers en mede-gevangen er echter achter dat Coffey over speciale gaven beschikt, en gaan ze twijfelen over zijn schuld.

Ik vond de film heel erg goed. In tegenstelling tot wat je zou verwachten
als je de naam Stephen King hoort, is dit geen thriller of griezelfilm. Het is een film over het bovennatuurlijke, zonder dat het ergens een ongeloofwaardige science-fiction film wordt. De film kent grappige momenten (de muis Mr. Tingles die voor opschudding zorgt), indrukwekkende momenten (enkele executies) maar vooral veel ontroerende momenten. Er wordt ruimschoots de tijd genomen, de film duurt meer dan 3 uur, maar door die lange duur is er voldoende ruimte om de personages en de verschillende verhaallijnen uit te werken. Verder wordt er uitstekend geacteerd, vooral door Duncan.

De DVD is, zoals je van Warner Brothers kunt verwachten, goed. De film staat in 1.85:1 op de schijf (het originele formaat) en heeft een Engelse en Franse Dolby 5.1 soundtrack. Beeld en geluid zijn uitstekend. Veel extra`s staan er echter niet op de schijf. We moeten het doen met een bioscooptrailer, en een making-of van tien minuten. Deze is echter wel zeer interessant.

Regie: Frank Darabont
Cast: Tom Hanks, Michael Clarke Duncan en James Cromwell
Warner Brothers, 181 minuten