What women want

Dr. Longbeard & Marja | 09 juli 2001

What women want2Grappig zonder oubollig te worden

Net als voor de al eerder gerecenseerde film Meet the Parents werd in Amerika al maanden voordat de film in de bioscoop kwam de aandacht gevestigd op What Women Want. Trailers, interviews het kon niet op. Dit geeft altijd het angstige voorgevoel dat je de leukste fragmenten al hebt gezien en het geheel wel zal tegenvallen. Het viel echter mee!

What Women Want valt in het genre romantische comedy en de hoofdrol is voor Mel Gibson die we voornamelijk kennen van zijn, leuke, gooi- en smijt cyclus Lethal Weapon. In deze film is hij Nick Marshall een gelikte, van zichzelf overtuigde, vrouwenverslindende macho. Echt vrouwvriendelijk gaat hij niet te werk en ook de verhouding met zijn opstandige puberdochter is niet al te best.

Tot zijn grote verbazing gaat een voor hem vaststaande promotie aan zijn neus voorbij omdat de eigenaar van het reclamebureau (Alan Alda) het idee heeft dat er meer naar vrouwen moet worden geluisterd en er om het zogenaamde “gat in de markt” te vullen een vrouw aan het hoofd van de afdeling moet komen. In dit geval Darcy Maguire gespeeld door Helen Hunt. Voor te stellen is dan natuurlijk wel hoe “Macho Nick” daarop reageert.
Helen Hunt geeft in haar rol van Darcy alle ideeenmakers van het reclamebureau een roze doos met “vrouwelijke zaken” mee als huiswerk voor de volgende dag.

Om niet al te veel te verklappen van de rest van de film kan wel worden gezegd dat deze doos voor een aantal hilarische momenten in de film zorgt en dat Mel Gibson op een gegeven moment kan horen wat vrouwen denken. Hij hoort dit niet alleen op straat, op het werk, in winkels en restaurants maar ook als hij probeert vrouwen te versieren of er mee in bed ligt. Om maar te zwijgen over hetgeen zijn dochter van hem denkt.

Hoewel hij er eerst zo snel mogelijk van af wil gaat hij het op advies van zijn therapeute in zijn voordeel gebruiken. Gevolg een aardiger Nick Marshall die vrouwen zo goed begrijpt dat ze weer voor hem vallen. “What’s new??” Toch is de film leuk en lekker ontspannend om naar te kijken en worden de grappen niet echt langdradig. Alles komt zoals dat in een romantische comedy hoort natuurlijk op zijn pootjes terecht .

Special features zijn de gebruikelijke zaken die je meestal tegen komt; behind the scenes, interviews, trailers en commentaar van regisseur Nancy Meyers.

2000 Paramount – 125 minuten
Producers: Susan Cartsonis, Bruce Davey, Gina Matthews en Matt Williams.