REVIEW

Hush!


Jan Luijsterburg | 05 augustus 2004

Menselijk contact, dat valt niet altijd mee. Alleen zijn is maar eenzaam, een mens heeft anderen nodig. Maar makkelijk is die omgang niet altijd, vooral niet in gezinnen. Met dit soort zaken tobben de hoofdpersonen in Hush! Een innemende relatiefilm uit Japan, over een homostel dat geconfronteerd wordt met een warrige vrouw die graag een kind wil van één van hen.

Hush!Voor het zover is maken we rustig één voor één kennis met de personages. Naoya gaat uit in het homocircuit en werkt in een dierenwinkel. Hij wordt verliefd op de sympathieke Katsuhiro, die zijn geaardheid veel meer verborgen probeert te houden. Dat geeft nogal toestanden met zijn familie en een vrouwelijke collega die verliefd op hem is. De derde hoofdpersoon is Asako, een vrouw met een problematisch verleden, zowel in relationele als psychiatrische zin. Ze verwacht dat haar leven pas echt bevredigend wordt als ze een kind heeft. Aan een man heeft ze geen behoefte, daar heeft ze al genoeg mee afgezien: ze hoeft alleen een spermadonor. Tijdens een vluchtige ontmoeting in een restaurant besluit ze dat Katsuhiro de ideale vader is.

Hush! heeft een licht humoristische toon, waardoor de sombere thematiek, eenzaamheid en problematische gezinssituaties, toegankelijk gepresenteerd wordt. De verwikkelingen hebben een hoog ‘soap’-gehalte, met absurdistische momenten. Hoewel de films van Ryosuke Hashigushi allemaal over homoseksuele relaties gaan (Hush! is zijn derde, de vorige Like Grains of Sand won in 1996 een Tiger Award bij het Filmfestival Rotterdam) zijn ze zeker voor een breder publiek aantrekkelijk dan de ‘gay cinema’ doelgroep. De problemen van de hoofdpersonen zijn zeker niet specifiek voor homoseksuelen. 

In Hush! hanteert Hashigushi een lossere visuele stijl dan in het strak vormgegeven Like Grains of Sand. De sfeer verandert sterk gedurende het verhaal, waarbij de seizoenen de verschillende stadia van de relatie van de hoofdpersonen volgen. Beelden en montage worden daar subtiel op aangepast.

Voor het genre doet het tempo waarin het verhaal verteld wordt enigszins traag aan. 130 minuten is lang voor een komedie. Met een half uurtje minder zou de drempel voor een westers publiek een stuk lager geweest zijn. Dat neemt niet weg dat Hush! een mooi beeld geeft van mensen met een problematische band met hun familie, die troost en warmte bij elkaar vinden. Een onnadrukkelijk, subtiel humanistisch en uiteindelijk optimistisch statement, met regelmatig een komisch moment.

Met de DVD is in technisch opzicht iets merkwaardigs aan de hand. De film staat als twee aparte bestanden op het schijfje. Eerst dacht ik nog dat er sprake was van een ongewoon ruwe overgang naar de tweede laag van de DVD, maar voor- of achterwaarts scannen over de grens blijkt niet mogelijk. Het display van de speler geeft na dit punt de verstreken tijd vrolijk weer vanaf nul: een aparte track. Verder ontbreken extra’s en is het beeld wat flets, het zwart is niet echt diep zwart. Natuurlijk doet dit alles niets af aan de kwaliteit van deze sympathieke, subtiele en aardige film.

Hush!


Aanvullende informatie:
Japan, 2001
Speelduur 130 minuten
Regie, scenario en montage: Ryosuke Hashigushi
Muziek: Bobby McFerrin
Met: Kazuya Takahashi, Seiishi Tanabe, Reiko Kataoka
Beeld: 16:9, anamorf
Geluid: Dolby Surround 3.0
Distributie film: Cinemien www.cinemien.nl
Uitgave DVD: Homescreen www.homescreen.nl

 

EDITORS' CHOICE