REVIEW

J.S. Bach - Motetten


Ferd Op de Coul | 20 september 2007

In 1848 dirigeerde de toenmalige Dresdener hofkapelmeester een concert waarop het motet “Singet dem Herren ein neues Lied” van J.S. Bach werd uitgevoerd in combinatie met Mozarts “Praagse” symfonie. Op zichzelf niets bijzonders, ware het niet dat die kapelmeester niemand minder was dan Richard Wagner, de revolutionaire nieuwlichter, niet het minst als componist.

Bachs Motetten Desondanks was hij wel degelijk doordrongen van de grote betekenis, met name van Bach, voor de muziek ook de romantische muziek, van zijn, Wagners tijd.

Bachs onsterfelijke verdiensten en kwaliteiten met name voor de contrapuntische ontwikkeling in zowel de vokale als instrumentale muziek, werden niet alleen door Wagner onderkend en ge-eerbiedigd, maar eerder ook door Mozart, die dat zelfde motet in de Thomaskirche te Leipzig, eens te horen had gekregen onder leiding van Bachs opvolger als Thomaskantor, kapelmeester Doles.
Mozart was diep onder de indruk na dat concert en merkte bescheiden op dat hij van Bach nog veel moest leren.


De motetten, merendeels acht-stemmig, in dubbelkorige zetting van tweemaal sopraan, countertenor, tenor en bas, zijn in een nieuwe opname op cd gezet door The Hilliard Ensemble, hier zonder dirigent, want die wordt niet genoemd. Het is een prachtig document geworden, uitmuntend door de verfijnde, lichte transparantie waarmee deze fameuse vokalisten-groep deze meesterwerken uit de doeken doet. De soms zeer ingewikkelde stemmen-weefsels van de diverse stukken komen hier in veel sterker uitgelijnde patronen naar voren dan in uitvoeringen van deze motetten met grotere koren, zoals het Montiverdi Choir van John Eliot Gardiner. Luister bijvoorbeeld in dit verband eens naar track 15: “Gute Nacht, o Wesen” uit het motet “Jesu meine Freude”BWV 227, naar mijn smaak het mooiste van de zes op deze cd vastgelegde motetten.

Zowel wat de interpretaties als de akoestische kwaliteit van deze opname betreft, wordt hier “gescoord” op het hoogste niveau. In geen enkele Bach-collectie mag deze plaat ontbreken.


Aanvullende informatie:
Joh.Seb.Bach: Motetten.
The Hilliard Ensemble: Joanne Lunn en Rebecca Outram, sopranen, David James en David Gouls, counter-tenors, Rogers Covey-Crump, tenor en organist, Steven Harrold, tenor, Robert Mcdonald, bas.
ECM Records New Series
cd 4765776.

EDITORS' CHOICE