Los Abrazos Rotos

Jan Luijsterburg | 16 april 2010

Pedro Almodóvar heeft met zijn films een grote reputatie opgebouwd. Hoge bomen vangen veel wind, de reacties op zijn meest recente film waren redelijk vernietigend. De film op DVD terugziend is een deel van de kritiek wel te begrijpen – het ingewikkelde verhaal van een film in een film is eerder vermoeiend dan bruisend. De kwaliteiten van Los abrazos rotos zijn echter ook niet zomaar uit te vlakken.

Los Abrazos RotosMateo Blanco was eens een gevierd regisseur, maar na een ongeluk waarbij hij zijn gezichtsvermogen verloor kan hij alleen nog scenario`s bedenken. Als een jonge medewerker hem vraagt iets meer te vertellen over zijn vroegere werk zet die uitnodiging een kettingreactie van flashbacks in gang, onder meer naar de periode dat Mateo bezig was met het draaien van de komische film Chicas y maletas. Duidelijk wordt dat Mateo op de filmset wanhopig verliefd werd op zijn ster Lena (Penélope Cruz), en zij op hem. Alleen was de mooie Lena wel getrouwd met de bejaarde en steenrijke producer Ernesto. Omdat Ernesto de boel niet vertrouwt, laat hij zijn nogal enge zoon met een camera rondlopen op de set, zogenaamd om een ‘making of’ te draaien.

Chicas y maletas, de film in de film, is eigenlijk een beknopte remake van Almodóvar’s uitzinnige doorbraakfilm Mujeres al borde de un ataque de nervios uit 1988. Nog extremer dan in die film knallen de kleuren van het scherm, maar het is wel lastig als kijker bij een zo nadrukkelijk ingekaderde vertelling betrokken te raken; daarvoor zijn de fragmenten te kort. Dat gebrek aan betrokkenheid geldt eigenlijk de film als geheel. De constructie is zo nadrukkelijk kunstmatig dat het levendige acteren noch de extravagante aankleding de film nog een ziel kunnen geven. Dat was bij meesterwerken als Hable Con Ella en Volver anders.

Dit alles neemt niet weg dat de film een esthetisch genot is om naar te kijken, en dat niet alleen vanwege de fysieke schoonheid van de actrices. De locaties, de kleuren en de virtuoze verteltechniek, Almodóvar blijft een meester op het snijvlak van melodrama en film noir. En wie van biografische en cinematografische zoekplaatjes houdt kan helemaal zijn hart ophalen, de film is een briljante puzzel.

De DVD bevat naast de film een aantal interessante extra’s die dat gepuzzel extra prikkelen. De korte film La concejala antropofaga is een monoloog uit Chicas y maletas, de film die ook in de sectie verwijderde scènes nog wat verder geopenbaard wordt.

Spanje, 2009
Speelduur: 122 minuten
Regie en scenario: Pedro Almodóvar