Gainsbourg, vie héroïque

Jan Luijsterburg | 26 september 2010

Striptekenaar Joann Sfar wilde eens iets heel anders doen. Voor zijn eerste speelfilm bleef hij dicht bij huis: hij verfilmde het leven van zijn idool, Serge Gainsbourg. Als een echte fan zocht hij niet naar nuance of detaillering, maar legt hij de nadruk op de mythe, het sprookje van de heroïsche held die Gainsbourg zijn leven lang bleef spelen. Een stripfiguur, inderdaad.

Sfar steekt zijn achtergrond niet onder stoelen of banken. De begintitels worden begeleid door animaties, en de held van het verhaal wordt vergezeld door stripachtige figuren. In zijn jeugd in oorlogstijd is komt een groteske afbeelding van een prototype jood tot leven. Later is er ‘la gueule’, de grote bek, die Gainsbourg steeds een duwtje geeft als zijn verlegenheid hem van avontuurlijke stappen dreigt te weerhouden. Een alter ego dat niemand verder ziet, dat heb je alleen in strips.

Vanaf zijn vroege jeugd is Lucien Ginsburg, zoals hij eigenlijk heet, een stoer, tegendraads maar ontzettend charmant mannetje. Hij speelt liever met een revolver dan op een piano, maar zijn vader dwingt hem tot klassiek spel. Als zijn vader doorkrijgt waar het muzikale hart van zijn zoon ligt is hij er niet minder trots om.

Amoureuze escapades met beroemdheden als Birgit Bardot, Juliette Gréco en natuurlijk Jane Birkin krijgen veel aandacht, net als een schandaal rond een reggaeversie van de Marseillaise. De fysieke aftakeling die het gevolg is van de Herman Brood achtige leefstijl geeft het heldendom een grimmige ondertoon, maar Gainsbourg blijft tot het eind in zijn rol. Dat hij in vrijwel iedere shot van de film sigaretten rookt is een tekenend voorbeeld van de overdrijving die bij strips hoort. Een typetje, met verve en aanstekelijk enthousiasme neergezet.

De aanpak van Sfar maakt dat Gainsbourg ontsnapt aan de voorspelbare saaiheid van veel biografische speelfilms. Gelardeerd met veel vrouwelijk schoon ziet de film er erg aantrekkelijk uit. Vorm staat voorop, verwacht geen diepgravend psychologische speurtocht naar drijfveren.

Als extra’s op deze mooi verzorgde DVD zijn interviews met de regisseur en hoofdrolspeler Eric Elmosnino opgenomen.

Frankrijk, 2010
Speelduur: 130 minuten