Biutiful

Jan Luijsterburg | 25 juni 2011

Hoe spel je `mooi` in het Engels? Gewoon, zoals je het zegt. Dan krijg je in het Spaans de titel van deze indrukwekkende film. Een terloopse dialoog van de even tragische als sympathieke scharrelaar Uxball, briljant vertolkt door Javier Bardem, en zijn kinderen. Hij probeert ze zo goed mogelijk op te voeden in zacht gezegd barre omstandigheden.

Alejandro González Iñárritu is bekend van Amores Perros, Babel en 21 Grams, drie ingewikkeld geconstrueerde films op basis van scenario’s van Guillermo Arriaga. Het duo ging met ruzie uiteen. Arriaga maakte zelf The Burning Plain en Iñárritu schreef Biutiful. De typerende mozaïekstructuur is weg: Biutiful draait helemaal om één personage, maar de ambitie en het temperament werden er niet kleiner om. De op zeer directe wijze vormgegeven making of geeft een mooi beeld van Iñárritu’s gedreven persoonlijkheid. Verwacht dus geen ingetogen, subtiele film, Iñárritu is een man van het grote gebaar.

Uxball bedoelt het allemaal goed. Hij bemiddelt tussen Chinese en Afrikaanse illegalen, die spullen produceren respectievelijk verkopen, maar hij wordt steevast als uitbuiter gezien. Ook in zijn werk als helderziende wordt hij zelden gewaardeerd. Hij leeft gescheiden van zijn manisch depressieve vrouw. Als ze op bezoek komt loopt dat steeds uit de hand. Ook niet gemakkelijk voor de kinderen, maar Uxball blijft een liefdevol, toegewijd vader. Dat het met zijn gezondheid niet snor zit wordt al snel duidelijk. Veel te laat zoekt hij medische hulp. Dat hij een kankerpatiënt in het terminale stadium is houdt hij zorgvuldig geheim. Hij heeft namelijk nog veel goed te maken.

Naast Bardem maakt ook Maricel Alvarez als zijn ontspoorde echtgenote grote indruk met temperamentvol spel. Bijzonder aan Biutiful is ook het dynamische camerawerk. Iñárritu geeft de armoedige lelijkheid een esthetische vorm die indruk maakt en het dramatische verhaal ondersteunt. Ongepolijst en gelikt tegelijk.

De bioscoopversie van de film kent nog een vreemd vormspel met het beeldformaat. De film begint en eindigt in het brede cinemascope formaat, maar is daartussen in het smallere widescreen. Er is niet geprobeerd dit enigszins opgelegde effect op deze thuisversie te simuleren. De blu-ray is helemaal in 16:9, in de korte 1:2,35 passages zijn de zijkanten afgesneden. Niet trouw aan de bron, maar in dit geval een keus die ik goed te verdedigen vind. Het beeld ziet er geweldig uit, en ook op de geluidskwaliteit is niets aan te merken. Van de extra’s stellen de interviewtjes weinig voor, maar de behind the scenes docu is zeer de moeite waard.

Mexico, Spanje 2010
Speelduur: 147 minuten
Regie: Alejandro González Iñárritu