ARTIKEL

Bas, midden, achter

Zelf zegt B&W dat de lage bas misschien wel de grootste uitdaging was. Hoe krijg je immers een voldoende strak laag, zonder enorme luidsprekers en grote kasten? Hun antwoord zien we langs de onderkant van de beide voordeuren: Bass Beam. De langwerpige en ondiepe vorm van de deuren wordt simpelweg naadloos gevolgd door de vorm van de luidsprekers. Zo werken ze effectief en kunnen toch gebruik maken van een relatief groot kastvolume (de inhoud van de deur zelf).


Bass Beam

Voor de middentonen zien we een wel héél vertrouwde oplossing terug. Nou ja, figuurlijk gesproken dan, want het zit vanzelfsprekend achter beschermende paneeltjes verborgen. B&W kiest hier voor luidsprekers met de karakteristieke goudgeel gekleurde Kevlar conus. Even sterk als de kogelwerende vesten die van hetzelfde materiaal worden gemaakt, melden de mannen van B&W glimlachend.
Overigens valt het op dat ze nadrukkelijk hebben gestreefd naar een ‘natuurlijk’ geluidsbeeld zoals we dat ook in de huiskamer kennen. Waarbij het er onder andere om ging een mooi akoestisch plaatje vóór de inzittenden te creëren. Zoals dat hoort, zouden we bijna zeggen. Maar de werkelijkheid ligt in menig auto heel anders. 


Wide Dispersion driver

De Bowers & Wilkins specialisten zijn tot het uiterste gegaan om een bijna onmogelijke combinatie van eigenschappen te realiseren. Ze beloven dat je voorin niet zal worden afgeleid door overmatig veel geluid van achteren uit. Terwijl de achterpassagiers zelf toch op hoog niveau kunnen meegenieten.



Hoe? Achterin valt op dat er drie kleine en volgen B&W nadrukkelijk op de passagiers gericht werkende speakertjes in het dakpaneel zijn gebouwd. Samen met de andere luidsprekers worden ze via een digitale geluidsprocessor zodanig aangestuurd dat ook achterin de juiste geluidskwaliteit en –richting wordt gecreëerd. Het zijn overigens kleine full-range speakers. Hun werking wordt ondersteund door het luidsprekerpaneel op de ‘hoedenplank’ positie, waarin onder andere nieuw ontwikkelde autoluidsprekers zijn gebouwd die hun werk over een groter gebied optimaal doen. Wide-Dispersion Drivers, noemt B&W de techniek.

We zouden bijna zeggen: wordt vervolgd. In de vorm van zeer interessante B&W audio installaties in de jaguar productiemodellen. En natuurlijk gaan we zo snel mogelijk uitgebreid luisteren hoe die superspeciale Jaguar C-XF geluidstechniek klinkt!

EDITORS' CHOICE