ARTIKELKEF

Verslag AV 6-daagse bij iEar'


Max Delissen | 31 oktober 2013 | Fotografie PHOTO40 | KEF

Dealershows spelen een steeds belangrijkere rol in de promotie van hifi-speciaalzaken en -merken. Ze zijn er in soorten en maten, maar hebben in elk geval een ding gemeen: ze bieden altijd de gelegenheid om eens vrijblijvend een hifi-winkel binnen te lopen en er je ogen (en vooral oren) eens goed de kost te geven.

De dealershow die iEar' in Tilburg dit najaar organiseerde was er een van het kaliber 'groot(s)'. Er waren niet alleen diverse primeurs van de deelnemende merken, maar er waren ook veel vertegenwoordigers van importeurs en zelfs fabrikanten aanwezig om de in groten getale toegestroomde belangstellenden over al dat moois te vertellen.

Verdeeld over zes dagen (twee weken achter elkaar een donderdag, vrijdag en zaterdag) werden er door zes importeurs en leveranciers maar liefst zeventien demo's en workshops gegeven waarvoor belangstellenden zich vooraf konden registreren om zeker te zijn van een plaatsje.

En daar werd gretig gebruik van gemaakt. iEar'-eigenaar Freek van Ham vertelde aan het eind van het evenement vol trots dat zich maar liefst 261 mensen hadden opgegeven en dat op een enkeling na iedereen was gekomen, wat inderdaad een buitengewoon fraai aantal is.

Wie zonder inschrijving op de bonnefooi binnenliep, hoefde trouwens niet bang te zijn om 'nee' te horen; er werd bij sommige demo's driftig met extra stoeltjes gesjouwd en de aanwezigen schikten onder het motto 'hoe meer zielen hoe meer vreugd' graag wat in.

De workshops en demo's waren verdeeld over vier onderwerpen: Top Home Theatre, High-End Audio, Streaming Audio en Akoestiek. Aan de hand van de verschillende workshops zullen we een impressie geven van deze succesvol verlopen dealershow.

Akoestiek
De workshop over akoestiek door Roeland Herwig van akoestiekspecialist RivaSono uit Utrecht werd erg goed bezocht en dat is niet verwonderlijk. De meeste huiskamers (waar de meeste hifi-installaties staan) zijn vaak maar matig geschikt voor de weergave van muziek, en steeds meer hifi- en muziekliefhebbers komen tot het inzicht dat daar nog zr veel winst te behalen is.

RivaSono liet op eenvoudige wijze zien en horen hoe die verbetering door hen kan worden gerealiseerd. Ze hebben onlangs ook de grote (high-end)luisterruimte van iEar' onderhanden genomen en de aangebrachte verbeteringen betaalden zich bij de muzikale demonstraties tijdens de rest van het programma absoluut uit, maar daarover later meer.

Aan de wanden van de luisterruimte waren akoestische absorptie-panelen gehangen die van elke gewenste opdruk kunnen worden voorzien en zo dus deel gaan uitmaken van het interieur. RivaSono vertelde allereerst over de MAD (Meting, Advies, Demonstratie) afspraak die bij een nieuwe klant kan worden uitgevoerd. Deze MAD kost 250 euro en levert de klant een zr uitgebreid rapport op waarin problemen worden geanalyseerd en verbeterpunten worden voorgesteld en uitvoerig toegelicht. Een aantal van de voorstellen tot verbetering kan direct aansluitend op de meting worden gedemonstreerd, zodat de klant weet dat het ook daadwerkelijk klopt wat er in zijn meetrapport staat.

MERK

EDITORS' CHOICE