ARTIKELSonos

Vijftien jaar Sonos: het succesverhaal - deel 1

Sonos heeft in vijftien jaar tijd onze manier van luisteren naar muziek in huis drastisch weten te veranderen. Met hun draadloze speaker ontketenden ze een ware revolutie in de huiskamer. Geen enkel ander audiomerk heeft zo’n stempel weten te zetten op de inrichting van ons audio-interieur. Een reconstructie van een successtory van The Sound of Sonos.

Het verhaal van Sonos begon allemaal in Santa Barbara, Amerika. Santa Barbara, dat is een plek waar je naar toe gaat om lekker vakantie te vieren en om op één van de fraaie stranden rondom het stadje te gaan liggen. Het is nou niet de plek die je verwacht voor een high-techbedrijf zoals Sonos. Toch zitten de mannen en vrouwen van het Californische bedrijf er nog steeds. Mocht je in de buurt zijn, dan zou je zomaar het akoestische laboratorium van Sonos kunnen binnenstappen, genaamd The Funk Zone. Om duidelijk te maken dat het bedrijf nog steeds cool en chill is, zie je vervolgens een drumstel, diverse versterkers en een biertap staan. Op donderdag en vrijdagavond komen de engineers van de firma hier bijeen om gezellig te jammen. Dan klinkt de muziek van bijvoorbeeld The Rolling Stones en Foo Fighters over de Sonos-speakers.

Sonos: hier begon het

Die muziek bestond vijftien jaar geleden al, maar klonk toch anders. In ieder geval niet op de manier zoals John MacFarlane en zijn drie medeoprichters Craig Shelburne, Tom Cullen en Thrung het voor ogen hadden in 2002. Zij vieren waren uit de telecom business gestapt, zo’n beetje op het hoogtepunt van de dotcombubbel. Ze hadden goed geboerd, veel geld overgehouden aan hun net verkochte bedrijf en zaten nu te bedenken hoe nu verder.

Hoewel stuk voor stuk muziekliefhebbers had niemand van de vier echt veel kennis van audiotechnologie of hardware. Wel wisten ze zo’n beetje alles van de infrastructuur van het internet. En ze zagen twee ontwikkelingen die het thuis luisteren naar muziek weleens drastisch zouden kunnen veranderen: wifi en Napster. Dit is de eerste gratis online dienst en verspreider van muziek(bestanden). Voor het eerst ontstond het idee van een online muziekbibliotheek die zo goed als onbeperkt in omvang zou zijn en voor iedereen –met internet - toegankelijk. We hebben het hier over het tijdperk nog voor de iPhone en Spotify. Steve Jobs iPod was nog maar nét gelanceerd.

Sonos: stereosysteem voor de toekomst

MacFarlane en co kwamen al snel op het idee om een stereosysteem voor de toekomst te ontwerpen. Op een vel papier werd een schets gemaakt van hoe die eruit moest komen te zien. De eerste schets van de speaker leek verassend veel op het uiteindelijke uiterlijk van de eerste Sonos Play:1-speaker. Maar ja, tussen het op papier bedenken van iets en het uiteindelijk op de markt uitbrengen van een werkend apparaat bleek nog een hele tijd te zitten. Wel werd snel vastgelegd waar de nieuwe hifi voor de toekomst aan moest voldoen: je moest niet langer meer uit je stoel hoeven komen om je muziek te beheren, iedere song moest direct gekozen kunnen worden en er zou geen gedoe met kabels meer nodig moeten zijn. Die drie dingen vormden de essentie en zijn nog steeds cruciaal.


EDITORS' CHOICE