Verslag Audio Show Studio Alkmaar 2012


Leo Wubbolt | 22 februari 2012 | Fotografie Leo Wubbolt

Terwijl de voetballers van de Alkmaar-Zaanstreek Combinatie in Utrecht op de pijnbank werden gelegd, speelde zich in hun thuisstadion een heel andere show af. Op de zondag en de dag daarvoor waren het door Studio Alkmaar uitgenodigde dealers en importeurs die een andere dan sportieve voorstelling gaven met in dit geval alleen maar winnaars.

Een rondje langs de audiovelden leerde dat met sentimentele gevoelens van lang vervlogen tijden de show beleefd werd. Dat met nostalgie werd terug gedacht aan de tijd dat een audioshow in een sjiek hotel werd gehouden, gelegen aan een bosrand. Dat bij een demonstratie in een daarvoor ingerichte zaal de deur dicht ging, en dicht bleef. Dat er door de laagdrempeligheid geanimeerde gesprekjes op gang kwamen tussen bezoekers en presentatoren, hetzij in het café met een pintje, hetzij op de plek van demonstratie. Maar dat er bovenal naar muziek geluisterd werd, de bovenliggende factor die alle aanwezigen met elkaar verbond. De `AZ-show` is een audioshow zoals ze moeten zijn.

En of die muziek nou uit de luidsprekers kwam met als bron een platenspeler, een CD-speler of een muziekserver, maakte niet zoveel uit. Was het toevallig niet je smaak, dan kon je bovendien op een andere plek in het mooie stadion terecht.

Want het aanbod van Studio Alkmaar was ook zonder meer gevarieerd te noemen. Het is daarom ondoenlijk om alles te beschrijven wat tijdens het bezoek te beluisteren, te zien en aan te raken was. Twee grote zalen waren ingericht om al het moois te kunnen beluisteren en te bekijken, maar er waren ook dealers die voor minder voor de hand liggende plekken gekozen hadden, zoals de gang naast het café, en zelfs het trappenhuis. Allen hadden echter hetzelfde doel voor ogen: het informeren en vermaken van de bezoeker.

((c) Vinyl Ivan)

We zijn hier niet gekomen om spullen te verkopen, vertelde bijvoorbeeld de standhouder van Aspera Audio. "Daartoe is een show als deze niet geschikt. Wat wij willen is, dat de klant naar de winkel gaat en daar tot een weloverwogen oordeel komt. Daar in die winkel kunnen wij precies vertellen wat onze producten inhouden. Wij kunnen hem daar muziek laten horen, maar laten we wel wezen; thuis is dé plek waar het allemaal goed moet klinken." Dat lukt niet hier; en hij wees om zich heen in de richting van de rinkelende koffiekopjes en het geroezemoes van het druk bezochte café. "Ik loop hier rond, heb een praatje met deze of gene, zoals jullie, spreek wat mensen aan en drink een glas. Het is vooral informeel en dat maakt deze show zo uniek."

EDITORS' CHOICE