V90-DAC


Jan de Jeu | 12 augustus 2013 | Musical Fidelity

De in Engeland ontworpen en in Taiwan gebouwde V90-DAC wordt bij mij thuisbezorgd door Deutsche Pakket Dienst en arriveert in een transportdoos met daarin een simpele kartonnen verpakking van 1,1 kilo. Daarin bevindt zich een doosje met de stekkervoeding (made in China) en een zilverkleurig aluminium kastje van 170 mm breed, 47 mm hoog en 102 mm diep dat 600 gram weegt. Beiden zijn omgeven door een soort van styrofoam buffer die een goede bescherming biedt tegen transportschade. Een klein velletje papier bevat de summiere, in het Engels geschreven instructies. Summier, maar voldoende. Want eigenlijk wijst de weg zich vanzelf.

Het kastje ziet er in zijn zilver aluminium uitvoering fraai uit. Ook de metalen, op rubber pootjes rustende, bodemplaat maakt een solide, dus weinig resonantiegevoelige, indruk. Op de voorzijde twee tuimelschakelaartjes. Links de On/Off, waarbij in de On stand een LED beschaafd blauw oplicht. Ook in deze prijsklasse hoeft een LED dus niet iris-irriterend te werken. Rechts de drie standen bronkeuze schakelaar: omhoog USB, midden Coax of Optisch 1, omlaag optisch 2. Coaxiaal en optisch 1 hebben dus een gezamenlijke ingang.

Het signaal dat het eerst aangeboden wordt, wordt weergegeven. Zodra er een digitale lock is, licht ook hier een LED op. In dit geval in groen, eveneens beschaafd. De belettering op het front is sierlijk fragiel en daarmee mooi, maar onopvallend aanwezig. In tegenstelling tot de V-DAC worden bij de V90-DAC de zijkanten niet ontsierd door aansluitingen. Dit kastje mag vol in het zicht staan want alle aansluitpunten van de V90-DAC bevinden zich aan de achterzijde. Rechts de ingang voor de 12V stekkervoeding en naar het midden toe de digitale inputs optical 2, optical 1, coaxial en de asynchrone USB. Geheel links de analoge RCA output.

Op de achterzijde staat dat het hier om een 32 BIT DAC gaat. Intern wordt er inderdaad een 32 BIT DAC van Texas Instruments ingezet; de Burr Brown PCM 1795. Maar de sample rate converter is een SRC 4392, eveneens afkomstig van Texas Instruments. Deze zet alle binnenkomende signalen om naar 24 BIT. Ook de USB signalen. Voor deze USB signalen is de V90-DAC uitgerust met een TAS 1020 B USB streaming converter, alweer van van Texas Instruments; 24 BIT, 96 kHz. Het mooie van de USB ingang is dat het hier gaat om een 1.1 ingang waardoor er geen drivers behoeven te worden geïnstalleerd. Dit is dus echt plug and play, iets wat veel muziekliefhebbers zullen weten te waarderen.  

Coaxiaal
Zo’n DAC als deze kun je op meerdere manieren inzetten. Mijn eerste ingeving is om hem coaxiaal te koppelen met de digitale uitgang van mijn met een Creato Audio Gold clock uitgeruste Esoteric SACD speler. Dit doe ik met een Sonore Reference kabel. Bij het aanduwen van de connector valt op dat de RCA aansluiting enigszins naar binnen wordt gedrukt. Datzelfde effect treedt niet op wanneer ik de analoge Sonore interlink aandruk op de output van de V90-DAC. Hij maakt de koppeling met de ASR Emitter I Blue Version geïntegreerde versterker die op zijn beurt met Siltech Classic luidsprekerkabels verbonden is met de Audiovector Si3 Avantgarde Arreté luidsprekers. Netkabels zijn afkomstig van Sonore en ASR. Als voorbeeld van de door mij in de eerste luistersessie gedraaide muziek kies ik de meest recente dubbel CD van de bariton Matthias Goerne. Het zesde deel uit zijn op het Harmonia Mundi label uitgebrachte reeks met werken van Franz Schubert (1797-1828). Op CD 1 Schwanengesang, zeven liederen op gedichten van Ludwig Rellstab, zes op gedichten van Heinrich Heine en één op een gedicht van Johann Gabriel Seidl. Goerne wordt op de piano begeleid door Christoph Eschenbach, de man die op CD 2 de Piano Sonata D.960 in B flat major speelt. Ik draai openingsstuk Liebesbotschaft, dat sterk doet denken aan het begin van Schubert’s liederencyclus Die Schöne Mühlerin.

EDITORS' CHOICE