NIEUWSPhilips

Pagina 2: Onkyo


Jamie Biesemans | 13 oktober 2016 | Fotografie Fabrikant | Philips
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 07 oktober 2016

Bluetooth overal

Weer een ander deel van de Philips VIP-ruimte was gereserveerd voor Bluetooth-producten. Gegeven het succes van Bluetooth-speakers mag het niet verbazen dat Philips een enorm assortiment heeft uitgebouwd. Dat is ook niet zo gek als je weet dat qua kleuren en vormen de smaken per land en continent enorm kunnen verschillen. Wie mondiaal speelt, moet dus de nodige variëteit voorzien.

Philips blijft bovendien fors inzetten op zijn izzy-multiroomsysteem. De achterliggende filosofie is anders dan bij concurrerende multiroommerken, merkt De Kloet op. Om te beginnen is izzy een betaalbaar systeem (speakers beginnen bij 129 euro) en je kunt het gebruiken zonder een speciale app. Je verbindt je smartphone via Bluetooth met een izzy-speaker en speelt de muziek die jij wilt, eigen of via een streamingdienst. Wil je die muziek ook elders in het huis horen, dan druk je gewoon op een knop op die tweede, derde, enzovoort luidspreker.

Ook andere bronnen kunnen gedeeld worden, naargelang welke izzy-toestellen je in huis hebt. De izzy BM50 is bijvoorbeeld een zeer slanke radio/cd-speler die je op een muur kunt hangen. Steek een cd in de BM50 en ook die kun je met een druk op de knop delen met andere izzy-speakers. Idem voor FM-radio of muziek afgespeeld vanaf een USB-staafje.

Nieuw op IFA waren de izzy BM90, een imposante 3.1-toren dat 200 watt aan vermogen levert en beschikt over radio, cd en USB. Wie het graag wat klassieker houdt, vindt bij de BM60 een traditionele miniketen die echter wel probleemloos met de bestaande draadloze izzy-speakers (BM5, BM6 en BM7) samenwerkt.

Het Onkyo Offensief

Onkyo is een gerespecteerd Japanse audiomerk die scoort met zijn hifi-producten en AV-receivers. Het is ook zakelijk verbonden met de Gibson-groep, wat verklaart waarom je op de Philips-stand op IFA ook een toegewijde Onkyo-kamer vond. Gibson Innovations doet namelijk de onderzoek en ontwikkeling van Onkyo-hoofdtelefoons en Bluetooth-speakers, en vermarkt ze ook.

Al op CES zagen we bij Gibson de heel bijzondere W800BT, in-ears die zonder enige vorm van kabel komen. Ook niet tussen de twee in-earmodules. Beiden bevatten een Bluetooth-ontvanger en ontvangen muziek van je smartphone. Steek ze in en ze vallen nauwelijks op. Fijn is ook dat er goed werd nagedacht over het laden. Ook dan moet je niet met kabels knoeien, want de W800BT past in een meegeleverd etuitje met ingebouwde laadfunctie.

Onkyo en hi-res audio (dus muziek aan hoger dan cd-kwaliteit, zoals in muziekstudio’s) gaan perfect samen. Het merk baat in Japan onder andere een hi-res downloadwinkel uit. Op IFA wordt dezelfde klemtoon gelegd, door drie nieuwe hi-res hoofdtelefoons te lanceren.

De H900M is de opvallendste. Dat heb je sowieso met hoofdtelefoons die over de oren passen, maar bij deze Onkyo draagt de jaren zeventig-styling met goudkleurige toetsen daar nog extra toe bij. Dit is wellicht de breedste, meest luxueuze hoofdband die we ooit zagen! De hoofdtelefoon zelf bevat 50-mm drivers, verpakt in een aluminium behuizing.

Dezelfde designtaal wordt ook gesproken door de Onkyo A800, die zeer sterk op de H900M lijkt. Het verschil? De A800 is een open model, bedoeld voor gebruik thuis en in omgevingen waar er weinig omgevingsgeluid is. De H900M is gesloten en dus beter geschikt voor onderweg en op kantoor. De A800 klinkt ook wat luchtiger, terwijl de H900M wat baszwaarder zal overkomen.

De E900M wordt door Onkyo en Gibson één van de geavanceerdste in-ears genoemd. Voor een toevallige observator is de duotone afwerking wellicht het opvallendste, een zwart-gouden kleurstelling die ook geldt voor de gevlochten koptelefoonkabel. Aan de binnenkant is de E900M echter minstens even bijzonder. Het is een dual balanced armature-design (dus met twee drivers per oor, één snelle armature, één 6 mm dynamische driver), wat meestal een goede weergave over een breed frequentiebereik levert.

Van alle markten thuis

Het gedeelte van de Philips-stand dat puur over audio handelde was uiteraard maar een stukje van het groter geheel. Die health-producten en televisies nemen ook veel plaats in. Toch was het amper klein te noemen en was er zeker geen tekort aan nieuwe producten. De weg vooruit in de komende maanden voor Philips / Gibson Innovations is duidelijk: meer Bluetooth, betaalbaar op het hoofd en met multiroom, hi-res oorplezier via Onkyo en beter tv-geluid onder de Fidelio-noemer. Dat worden nog drukke tijden! 

MERK

EDITORS' CHOICE