(Gesponsord artikel)



Tunen vanuit de zaal

Bart Nijman | 10 april 2011

Chattelin vindt (voor-) versterkers sowieso de meest essentiële onderdelen van een set. “Aansturing is zo belangrijk, dat je met een set fasereine en kloppende speakers van duizend euro en een versterker van vijftienduizend euro tot een beter eindresultaat kunt komen dan wanneer je het andersom doet.” Het is wederom een tekenende uitspraak voor Chattelin, die op dertig jaar ervaring kan bogen. Het gaat hem namelijk niet om de techniek, maar om de juiste combinatie van apparaten. Chattelin is ‘niet apparaatgek, maar muziekgek’, zo zegt hij. “De techniek interesseert me eerlijk gezegd niet zo veel, dat is echt een vak apart. Ik ben alleen geïnteresseerd in de output. De losse componenten zie ik als gereedschap en mijn uitdaging is om die te matchen, te combineren en zodanig aan te voelen dat er een perfect geheel ontstaat. En ook al ben ik zelf muzikant, ik tune niet vanaf het podium, zogezegd, maar vanuit de zaal. Ik neem de energie en klanktembres van elk individueel instrument mee vanuit de zaal. Het moet klinken of je op rij tien van het Concertgebouw zit. Midden in de zaal, midden in het geluid. Ik wil de muzikant door de speakers heen zien zweten.

Foto: Jiri Buller

Chatellin demonstreert zijn visie aan de hand van de referentieset in de luisterruimte. Spectral voor- en eindversterkers krijgen hun aanvoer via een Wadia cd-speler en sturen – via de eerder genoemde MIT bekabeling – het geluid naar een set Avalon Transcendent luidsprekers. “Die Spectrals zijn fantastisch, omdat ze heel erg goed zijn in hun timing en dus in ritmiek. Ze kunnen snel stijgen, maar vooral ook heel snel dalen. Buizenversterkers kunnen ook snel stijgen, maar die geven vooral warmte aan het geluid terwijl ze die snelle daling niet kunnen leveren. Maar muziek is ritme, is timing. De Spectrals bevorderen de ritmiek dankzij dat snelle dalen, vooral bij live-opnamen.” Hij zet zijn uitleg kracht bij door de cd Live Art van Béla Fleck & the Flecktones in de speler te leggen. Het publiek en de muziek klinken heel gescheiden en de basklanken op het openingsnummer ‘Improv/Amazing Grace’ van cd 2 van het dubbelalbum klinken razendsnel, maar wat vooral opvalt, is de stilte om de muziek heen. Met je ogen gesloten staat niets tussen muzikant en luisteraar in – je bent zelf aanwezig in de zaal en van versterkers, kabels en luidsprekers is ineens geen sprake meer. Perfecte synergie.

Paradepaardjes

De meest weloverwogen en best klinkende systemen klinken niet spectaculair”, legt Chattelin uit. “Die klinken juist niet als hifi, maar als muziek. Zulke sets klinken natuurgetrouwer in de oren en dat is wat veel audioliefhebbers gezamenlijk voor ogen zouden moeten hebben. Daar zit meteen de aantrekking en uitdaging van dit vak in. Verkopen is niet zo moeilijk. Je klanten aan je binden en een overtuigend, maar vooral eerlijk en onderbouwd verhaal vertellen is veel moeilijker”, verklaart Chattelin. “Maar”, voegt hij daar opgewekt en met een trotse ondertoon aan toe, “Ik heb geen producten in huis die ik moet verkopen om het verkopen, of om ze ‘kwijt te raken’.

Foto: Jiri Buller

Het zijn stuk voor stuk paradepaardjes. Ik heb met Chattelin Audio Systems primeurs mogen presenteren, veelal op verzoek van de fabrikant, vanwege mijn visie en manier van tunen, zoals de Magico M en Q5, Spectral versterking en MIT Max bekabeling. Binnenkort staat de top van Avalon, de Isis, met de nieuwste Spectral cd-speler en versterking bij ons de sterren van de hemel te spelen. U bent bij dezen uitgenodigd om te komen luisteren.


EDITORS' CHOICE