(Gesponsord artikel)



HI-VISITStevens HiFi

Bedrijfsfilosofie

Max Delissen | 16 juni 2011

“Ik ben met hifi begonnen in Leuven, als AV consulent. In 2001 ben ik crisismanager geworden van een hifi-zaak in Gent die op sterven na dood was. In 2004 was de zaak weer op de goede weg en toen ik de gelegenheid kreeg om deze winkel over te nemen besloot ik dat ook te doen. Nu zijn we bezig om misschien een tweede filiaal te openen. Ik kan nog niet zeggen waar dat is, maar dat wordt eerder een exclusief audio-visueel consultatiebureau. Verder ben ik onder de naam Auris BVBA nog met mijn importeurschap bezig. Daarmee voer ik de merken Threshold, Brodmann, Beyerdynamic, James (custom install, red.) en uiteraard Revox.”

(© PHOTO40)

Ik vraag hem of het niet lastig is om belangenverstrengeling te voorkomen omdat hij zijn eigen merken in zijn eigen winkel verkoopt. Maar zijn antwoord is beslist en duidelijk: “Totaal niet. De winkel en het importeurschap zijn verschillende bedrijven met een gescheiden identiteit. Stevens Hifi krijgt tegen exact dezelfde condities geleverd als de overige 50 dealers. De aanwezigheid van een aantal zeer belangrijke dealers op slechts enkele kilometers van Gent bewijst onze correcte prijzenpolitiek. Ik houd van openheid, dat houdt de zaak eenvoudig. Bovendien zijn de belangrijkste merken in de winkel Bowers & Wilkins en Marantz, niet mijn `eigen` merken. B&W en Marantz kenmerken zich beide door een hoogwaardig en zeer breed productaanbod. Bij beide merken kun je vanaf instapniveau tot high-end een set samenstellen, en ze combineren ook goed met elkaar.”

 

(© PHOTO40)

“De manier waarop B&W bij ons gepresenteerd staat spreekt natuurlijk voor zich!”, wordt daar nog aan toegevoegd. Johan van de Maele vult hierop aan: “We hebben een zeer geselecteerd aanbod, en we hebben daar goed over nagedacht. Deze permanente evaluatie is een vast gegeven in de bedrijfsfilosofie. Een nieuw merk komt er alleen bij als het iets toevoegt aan het bestaande aanbod, en als het aan onze eisen van goede service en muzikale weergave voldoet. Vooral de mensen achter het merk zijn van onmisbaar belang. Dat moet klikken, we moeten in dezelfde lijn over muziek en weergave denken, en we moeten ook zakelijk op één lijn zitten.”

“We zouden ons kunnen laten verleiden om de winkel veel voller te zetten, meer merken te verkopen. We hebben er tenslotte de plaats voor. Maar we kiezen er duidelijk voor onze eigen koers te varen,” vervolgt Geert Stevens. “Wat dat betreft ben ik misschien geen typische hifi-man. Zo geloof ik er vast in dat iedereen die nooit een concert bezoekt niet weet hoe een installatie zou moeten klinken. Ik ga altijd uit van de muziek, niet van de techniek. Die is slechts het middel, de muziek, of de weergave daarvan op een voor de luisteraar prettige manier, is het doel.”

(© PHOTO40)

Ter illustratie nodigt hij me uit plaats te nemen in de grote high-end ruimte, waar hij over de Brodmann luidsprekers een duet laat horen van Joan Sutherland en Luciano Pavarotti, beiden in de kracht van hun leven en op het hoogtepunt van hun roem. Wat me in eerste instantie opvalt, is dat de luidsprekers een enorm ruimtelijke weergave hebben, en het begeleidende orkest net als in een concertzaal prachtig diffuus weergeven, terwijl de stemmen juist precies aan te wijzen zijn. Maar tegelijkertijd zegt een klein stemmetje in mijn achterhoofd dat dit niet het meest opmerkelijke aspect van de weergave is; dat is namelijk het nogal opvallende gebrek aan een zeer ver doorlopende, bijna onnatuurlijke hoog weergave zoals zo vaak het geval is met de ‘high-end’ luidsprekers. Het is even wennen, maar het klinkt uiteindelijk wel erg muzikaal en levensecht.

(© PHOTO40)

“Het is natuurlijk een kwestie van smaak,” zegt hij, “maar vooral voor pure muziek is dit een prachtige luidspreker die zijn geheimen maar mondjesmaat prijsgeeft. Als een luidspreker teveel hoog of laag geeft om snel en commercieel te klinken, moet men zich - maar alleen als men van muziek houdt - eens afvragen of dit in werkelijkheid ook zo klinkt. Merken moeten elkaar niet in de weg zitten, daar wordt de klant ook niet wijzer van. Elk merk moet op zich een stukje van de filosofie van de Hifi-zaak vertegenwoordigen.”

(© PHOTO40)


EDITORS' CHOICE