ARTIKELDenon

Verslag EDC: wie zijn die Amerikanen?

Polk Audio kun je omschrijven als een instap- en midrangemerk, met relatief klassieke ontwerpen die wel wat ongewone designkeuzes maakt. Zo bezitten de Signature-luidsprekers harde roosters op de bassports achteraan die het laag met 3 dB dempen en zijn er Polk-vloerstaanders die onderaan geopend zijn. Polk komt vooral sterk uit de hoek op vlak van soundbars. Eén van toestellen waarmee het merk wil scoren is de Magnify Mini, een minuscule soundbar van 399 euro die spectaculair luid speelt. Het is een stevige uitdager voor de Philips Fidelio B1, die we eerder getest hebben. Maar stiekem waren wij veel meer onder de indruk van de Signa S1, die voor zijn 249 euro echt wel goed speelde.

Definitive Technology zit hoger in de markt, met de ambitie om op termijn zelfs speakers op het niveau van 10.000 euro plus uit te brengen. Technologisch zijn hun speakers best bijzonder, met een ontwerp dat passieve drivers combineert met een ingebouwde actieve subwoofer. Het crossover-verhaal wordt zo eenvoudiger omdat het geweten is waar het frequentiebereik van de woofer stopt en die van de midrange-woofers starten. Ook innovatief is dat je bij de bipolar BP9060-vloerstaanders de aluminium bovenplaat kunt verwijderen en een Atmos-reflectiespeaker inpluggen. De BP9080x heeft uit de doos een ingebouwde Atmos-speaker, mooi afgewerkt in een aluminium behuizing die netjes contrasteert met het zwarte luidsprekerdoek dat de Definitieve Technology-speaker langs vier kanten omhuld. Het ziet er allemaal wel heel strak uit bij dit merk.

HEOS overal

Deze twee merken naar Europa brengen was hét belangrijkste focuspunt van deze EDC, al zijn er nog belangrijke zaken. Zo werd herhaald dat HEOS-multiroom naar quasi alle AV-receivers van Denon en Marantz komt, wat we al wisten van een gesprek op High End Munchen. Op EDC stonden de nieuwe AV-receivers van Denon en Marantz al te blinken. We kregen ook de boodschap mee dat het HEOS-verhaal daar niet stopt. “HEOS wordt een ingrediënt, niet enkel een component” legde O’Connell uit. Eind dit jaar, begin volgend jaar zal HEOS op steeds meer producten opduiken buiten de AV-categorie. Pure stereoproducten met HEOS komen er dus aan, zelfs in miniketenformaat. Op het event waren de nieuwe Design-toestellen van Denon te bewonderen, waaronder een grotere DCD-100 en DRA-100 met de kenmerkende bovenplaat uit aluminium en voor- en zijkanten uit donkere kunststof. Er komen nog meer fraai afgewerkte toestellen uit deze reeks, maar HEOS zal hier niet pas later opduiken.

De beslissing om HEOS breed uit te rollen viel net te laat voor deze designtoestellen. “Omdat HEOS naar alle categorieën komt, onderscheiden we ons helemaal van de grote concurrent”, zegt O’Connell, We moeten je wellicht niet vertellen dat de topvrouw daarmee Sonos bedoeld. “Er zullen snel meer dan 70 producten zijn met HEOS ingebouwd”, klonk het nog. De aanpak van HEOS zal meer lijken op die van Yamaha en zijn MusicCast-platform. Verschillende keren werd het ons wel benadrukt dat andere streamingopties ook present moeten zijn, met Chromecast voorop. Het is dus niet een HEOS-only-strategie.

Op HEOS-vlak waren er geen nieuwe pure HEOS-producten te bespeuren, maar dat is niet zo gek. Sound United heeft net een stevig drievoudig salvo afgevuurd, bestaande uit de HEOS AVR, HEOS Bar en HEOS Subwoofer. Het eerste is een design 5.1-receiver die soundbarkopers wil overtuigen om te gaan voor net iets beter geluid, de Bar is een totaal nieuwe soundbar die koppelbaar is met draadloze rear-speakers en de HEOS Subwoofer. 

Dit mogen we je niet vertellen

In een groep met zoveel merken elk merk voldoende aandacht geven is geen sinecure. Dat is zeker een aandachtspunt voor Marantz, dat wereldwijd heel wat kleiner is dan Denon. Momenteel worden er ook twee brand managers gezocht voor Denon en Marantz.

De oefening die enkele jaren geleden werd ingezet om Denon en Marantz meer te laten verschillen wordt in elk geval verdergezet. Op EDC lijkt het bijna alsof Marantz zich exclusief op 2-channel zal richten, een indruk die je krijgt door de overweldigende aanwezigheid van de machtige PM10 en SA10 – de ‘kindjes’ van Ishiwata. Nu mogen we je niet te veel vertellen over toekomstige producten, die we op het event herkenden aan het bordje ‘I’m shy’, maar er is zeker nog surroundgeweld in de toekomst van Marantz. En hoe. Maar toch is de missie van Marantz vooral ‘traditionele systemen connected maken’. Daar is HEOS weer…

Receivers zijn natuurlijk ook heel belangrijk voor Denon en er wordt hard aan gewerkt. Op EDC werd de nieuwe line-up getoond, te herkennen aan een ‘400’ in het modelnummer. Maar er wordt ook verder geblikt. Zo zagen we al een preview van een Denon-receiver voor 2018 (!). Zonder details te verklappen (en eigenlijk staat er op dit punt ook niet zoveel vast), vonden we wel dat het woord ‘spectaculair’ geheel op zijn plaats was. In grote letters. 

MERK

EDITORS' CHOICE