REVIEWBel canto

Kabelvoorkeur


Kilian Bakker | 17 oktober 2010 | Bel canto

De QED interlink die tussen de Obelsik Pre en S125 goed dienst deed, bleek niet op zijn plaats tussen de e.One apparaten. Die hadden een duidelijke voorkeur voor de Cardas Quadlink kabels die door de importeur waren meegeleverd (zowel in cinch- als XLR confectionering). Met name de gebalanceerde versie van de Quadlink maakte het geheel perfect af. Meer grip, soliditeit, drive en drama was het resultaat wanneer de Quadlink werd aangekoppeld. Een aanrader voor Bel Canto eigenaren, me dunkt. In die combinatie ging het systeem -met name met de Monitor Audio Studio 2SE weergevers- op verrassend uitgewogen en soevereine wijze te werk.

Dat bewezen puur akoestische sessies zoals de HDCD gecodeerde Sheryl Wheeler CD Sylvia Hotel; een schijf die veel luisterplezier verschaft wanneer de weergaveketen geheel in balans is. De track `his hometown` werd met een prettige mix van ontspannenheid en ritmische drive gepresenteerd. Terwijl de drums lekker knallend overkwamen, kwam haar zang met bovengemiddelde resolutie en openheid naar voren. De term `bel canto` mag dan op een klankrijke zangstijl met minder benadrukte dictie slaan, met de Bel Canto DAC en versterker blonk het systeem desondanks uit in verstaanbaarheid en articulatie. Dat neemt niet weg dat ook timbre goed aan bod kwam, echter niet op euforische of aangedikte wijze. Het aimabele stemgeluid van miss Wheeler werd in ere gehouden waarbij de schalksheid van haar voordracht goed tot uiting kwam. Deze doorgwinterde oorwurm die onderhand letterlijk `tig versterkercombo`s en ruim een dozijn hoogwaardige D/A omzetters in huis heeft gehad, was positief verrast door de even stressvrije als zelfverzekerde presentatie van Bel Canto`s junior apparaten. Al vormt het de instap van de e.One lijn, de weergave voelt als compleet en in balans aan, zonder stress of inkadering. De DAC 1.5 plus S125 met de gebalanceerde Cardas Quadlink en een klasse bron plus idem weergevers vormt een volwassen weergavesysteem zonder opvallende compromissen of duidelijke beperkingen. Natuurlijk kan het nog beter (de REF150s zet articulatie en resolutie nog een tandje hoger) maar wanneer men ze niet direct vergelijkt met (nog) betere weergaveapparatuur kan het lastig worden om te bedenken wat er redelijkerwijs nog te wensen zou zijn.

Het status-verschil tussen de S125 en de REF150s (standaard lijn en toplijn) zou kunnen leiden tot de gedachte dat de S125 simpelweg de mindere is. Alhoewel de REF150s zich in een direct vergelijk als een nog transparantere vertolker manifesteert, stelt de S125 ook na het beluisteren van het meer geavanceerde familielid absoluut niet teleur. Beide Bel Canto eindversterkers werken met een hoge mate van timbrale vanzelfsprekendheid oftewel een ongekunstelde tonale weergave. De REF150s komt met name bij puur akoestische muziek nog meer verfijnd over, de S125 klinkt even zelfverzekerd als soepel en vormt een perfecte match met de DAC1.5.


Foto: ęKilian Bakker

Tijd voor ge´ntegreerd werk. De reeds ingespeelde S300iU kreeg desondanks twee dagen de tijd om zich thuis te voelen. Daarna werd er eerst via het DT CD-loopwerk en de DAC 1.5 geluisterd. Een plezierige eerste kennismaking. Dit is een versterker die even daadkrachtig als compact is. Niet volgens het ruwe bolster blanke pit principe maar op een prettige, royale wijze. Dat laatste werd nog eens onderstreept toen de Talk Talk evergreen I Believe In You met veel fijndetail maar bovenal met een rijke en loepzuivere tonale weergave naar voren kwam. In die substantiŰle presentatie werd de grotere stroomreserve van de S300iU ten opzichte van de fijne maar kleine S125 herkend; de S125 springt zeker niet op ingehouden of verlegen wijze om met laag maar de S300iU zet er duidelijk nog meer de schouders onder. Qua grip zijn ze vergelijkbaar maar voor grotere luisterruimtes en/of bovengemiddeld hongerige weergevers zal een S300iU (of een S300) meer stroomreserves overhouden. Ambiance is een forte van deze compacte versterker; bij de weergave van Clannad In Concert (Shanachie) was het live-concert gevoel goed aanwezig, alsmede de energie en het enthousiasme die door de muzikanten in hun spel en zang werd gestoken. Het uitklinken van de akoestische bas en de eveneens akoestische gitaren zoemde opmerkelijk lang door. De S300iU weet de kern van de muziek te vinden en die vervolgens groots en levendig te plaatsen.

EDITORS' CHOICE