HI-VISITRhapsody

Digitale rijkdom of misschien toch armoede?


Werner Ero | 20 december 2014 | Fotografie Beeldhouwers

Als één na laatste gedeelte van dit bezoek wil ik met Harry ingaan op de huidige digitale revolutie, of is het toch meer een logische evolutie? “Hoge resolutie audio vind ik op zich een goede ontwikkeling. We willen immers allemaal zoveel mogelijk muziek waarnemen zoals de artiest het bedoeld heeft. Maar er zitten ook veel haken en ogen aan. Zo laat de gemiddelde DAC van zeg € 600,-, helemaal niet de kwaliteit van hoge resolutie horen. Oh, iedere keuzestand klinkt anders dan de voorgaande, maar een echt hogere resolutie is het beslist niet."

"Een ander fabeltje is de DSD-hype, want DSD zou per definitie veel beter dan PCM klinken. Toch is dit eigenlijk een groot vraagteken, zeker als je weet dat alle studio-nabewerkingen enkel in het PCM domein kunnen plaatsvinden. Een andere ondoorzichtige valkuil is dat je gewoonweg niet weet wat je aan het downloaden bent. Dus het duurder betaalde hoge resolutiebestand, kan best een geupsampled 16 bit bestand zijn! Dat weet je vooraf gewoon niet en dat soort zaken maken het beweren of bereiken van echte hoge resolutie nogal tricky.”

Ervaring
“Voor de muziekbeleving zelf vind ik het overigens niet eens zo maatgevend. Want nog steeds kan met een cd in een echt goed cd loopwerk of een authentiek 16 bit-bestand op een mooie streamer, net zoveel van de muziek worden genoten als met een vermeend hi res-bestand. We moeten ons hierin dus zeker niet gek laten maken en meer vertrouwen op wat we horen en ervaren. Als je trouwens echte hoge resolutie wilt ervaren moet je hier eens naar de originele (digitale) tapes op onze Nagra D-recorder komen luisteren. Dan hoor je meteen een kwaliteit die je met geen enkel hoge resolutie bestand afgespeeld op een streamer of platenspeler met lp’s kunt bereiken."

"Een echt grensverleggende ervaring is trouwens het meemaken van onze regelmatig georganiseerde gongbaden of gongconcerten. Dit zijn enorme happenings die vanuit onze dochteronderneming Spirit Connection worden georganiseerd en waarbij je liggend op een matras, de enorme harmonische rijkdom van vaak wel meer dan 20 Paiste gongs, koor, kerkorgel, cello’s en andere aanvullende instrumenten kunt meemaken. Als je zo’n belevenis ervaart, voel je jezelf serieus een heel ander en vooral meer verrijkt mens. Dit soort ervaringen nemen we bij Rhapsody ook mee in onze manier van tunen. Wie hier op regelmatige basis komt heeft de laatste jaren kunnen ervaren dat al onze opstellingen dan ook wezenlijk anders zijn gaan klinken.”

Meer verdieping, meer bevrediging en vooral meer lol!
Voordat we nu verzanden in al te etherische zaken, komt afsluitend in mijn gesprek met Harry een heel ander belangrijk aspect naar boven. “Werner, weet je nu wat ik zo mooi van dit alles vind? Dat ik er naast de verdieping en bevrediging, er ook eigenlijk nog steeds meer lol aan beleef! Het is toch fantastisch dat je mensen zo veel mooie producten en indrukken kunt laten horen, ze wegwijs kunt maken in zaken die er werkelijk toe doen en ze soms zelfs dingen kan laten meemaken waar ze vooraf niet eens het bestaan van wisten."

"Dat geeft mij zelfs na 40 jaar iedere keer opnieuw wel zo veel plezier en voldoening, dat het mij nog steeds dagelijks veel nieuwe energie geeft. Het is ook een wisselwerking, want door de verdieping en vooral reacties van mijn klanten en relaties, verkeer ik zelf ook in een blijvend leerproces. Onthoud trouwens ook één van mijn belangrijkste motto’s: over smaak valt dan niet te twisten, maar over kwaliteit is zeer zeker te praten – en het valt absoluut te herkennen!”

Rhapsody Sound & Vision

EDITORS' CHOICE