Seedling

Jan Luijsterburg | 27 juni 2003

Seedling - Let`s play boys & girls

SeedlingWat hebben toch een leuke bandjes in Nederland. In Engeland lijken ze dat beter in de gaten te hebben dan hier. Omgekeerd chauvinisme, zoals dat ook de uitstekende Nederlandse cinema van de laatste jaren vaak treft. Seedling speelde al enkele radiosessies van BBC coryfee John Peel vol, wat veel overzeese aandacht en optredens genereerde. (Foto: Behnam Bornak)

Op hun tweede CD speelt het Amsterdamse Seedling op aanstekelijke wijze, meest snelle, opgewekte popsongs. De stijl doet denken aan Amerikaanse varianten van Punk en New Wave van rond 1980. B52`s, Blondie, Feelies, Martha and the Muffins, dat soort bandjes. Associaties van recenter datum zijn Throwing Muses en Garbage. Laatstgenoemde vooral in het enige langzame nummer, Put your hand under my shirt. De liedjes zijn buitengewoon intelligent in elkaar gestoken, het loont zeer de individuele lijntjes in de arrangementen te volgen. De knappe opbouw van de nummers doen soms een beetje popacademie-achtig aan, maar het enthousiasme voorkomt een al te kunstmatige inslag. Prima muzikanten die zich geheel in dienst stellen van een compact groepsgeluid.

Seedling

Wat vooral opvalt is hoe lekker soepel vanzelfsprekend de liedjes gespeeld worden.
Marg van Eenbergen heeft een heerlijk lijzige manier van zingen, haar melodien pakken meteen. Haar gitaarspel is spannend, van onstuimig tot dwars en hoekig.
Bas is een toepasselijke voornaam voor een bassist, Jacobs is de achternaam.
Met drumster Mariken Smit een solide ritmesectie.
Veel variatie in het geluid wordt geleverd door Suzanne Linssen. Zij bespeelt haar viool op elk nummer op een andere wijze, soms onopvallend, dan weer zeer op de voorgrond. Krassend, folkachtig, tokkelend, alle technieken komen wel aan bod, en steeds een dimensie toevoegend aan de prachtige liedjes. En als de viool niet op de plaats is, speelt ze toch gewoon op een orgeltje, of zingt een spannend contrasterende tweede stem.

Waar Seedling ook veel aandacht aan besteed heeft zijn de teksten. Pakkend, gevat, en bovenal echt Engels, zowel grammaticaal als qua uitspraak. Niet van dat tenenkrommend gestuntel waar zingen in een taal die niet je eigen is zo vaak op neerkomt. "You make it sound so sexy as if you`re Mark E. Smith from the Fall". Met zo`n zin, die overigens niet zo afgedrukt staat op het hoesje (toevoeging van het laatste moment?) kan bij mij niet meer kapot.

Over de CD
13 tracks, 35:54
Label: Transformed dreams www.transformeddreams.com