Wilderness - Vessel States

Jan Luijsterburg | 29 juni 2006

De band Wilderness uit Baltimore staat stevig in de traditie van begin jaren 80, destijds New Wave en tegenwoordig Post Punk geheten. Daarin is zij zeker niet de enige, maar denk hierbij niet aan de hippe Britse liedjesvariant van bands als Franz Ferdinand, Editors, Arctic Monkeys of Bloc Party. Het duistere minimalisme waar Joy Division en PIL voor stonden komt meer in de buurt.

Wilderness - Vessel StatesDe vrolijk fluoricerende kleuren van het hoesje zijn bedrieglijk: er zijn talrijke dreigende plaatjes van geisoleerde ogen, dierengebitten en messen in verwerkt.
Cryptisch en verontrustend als de teksten, die net zo repetitief zijn als de muziek. Zo kom je met weinig woorden toe. “Those beautiful alarms, historical coincidence, as history dissappears” luidt bijvoorbeeld de volledige tekst van een nummer.

De manier waarop die duistere boodschappen voorgedragen worden is een verhaal apart. Wat James Johnson met zijn strot voorbrengt is beter te omschrijven als dramatisch loeien dan als zingen in de traditionele zin.

Te verstaan is het alleen dank zij het tekstvelletje, en met zoiets als melodie heeft het niks te maken – het spelen van zuivere noten wordt volledig aan de gitarist over gelaten. Het zijn huilerige, meestal in hoogte stijgende glijders van een unieke, hoogst individuele (a)tonaliteit. Een heel andere stem dan Ian Curtis, maar de intensiteit en onvastheid roepen deze icoon van een generatie toch sterk in herinnering.

Het zal zeker niet iedereen bekoren, maar zelf raakte ik toch sterk onder de indruk van de ongrijpbare maar met ijzeren consistentie uitgevoerde stukken. Traag en spannend, met die roffelende, zeer stereofonisch opgenomen drums en ijle, getokkelde en geknepen gitaarnoten (nooit als een vol akkoord geslagen). Er gaat wat tijd overheen eer je van de eerste verbijstering die de stem oproept bekomen bent, maar dan gebeurt er ook wel iets. Een band die het Britse collectief This Heat als inspiratiebron noemt scoort bij mij al veel punten op voorhand – en daarin ben ik niet teleurgesteld, hoe anders Wilderness ook klinkt. Overeenkomst is wel de cerebrale benadering – het is muziek waar duidelijk diep over nagedacht is, fundamenteel ongenoegen over de hedendaagse maatschappij wordt op een intelligente, artistieke wijze vorm gegeven.

Vessel States verblijft alweer een flink aantal weken in en bij mijn CD-speler en groeit per luisterbeurt – kruipt als het ware in je vezels. Het ongrijpbare blijft, maar mysterie heeft zijn charme, juist het onbegrijpelijke maakt veel kunst zo intrigerend en fascinerend. Kwalificaties die bij uitstek op dit album van toepassing zijn, net als spannend en zwartgallig. Heel bijzonder.

9 tracks, speelduur 40:02
Label: Jagjaguwar JAG093
Distributie: De Konkurrent