Foreigner – Foreigner (MFSL Reissue sacd en lp)

Eric de Boer | 09 november 2010

In 1977 waren er veel jonge bands die een rauwe rand aan hun rockmuziek hadden toegevoegd. Veel punkinvloeden waren toen nog vrij nieuw en werden verkend en breeduit toegepast in veel muziek. Een tegenhanger van de nogal negatieve nieuwe muziek uit die tijd was de cleane en goed doordachte muziek van mainstream rockbands.

Zo waren er in dat rijtje muziekanten een paar grote namen te noemen. Heart, Boston, Journey en sinds dat jaar natuurlijk ook Foreigner. Het eigenlijk titelloze debuut van deze jonge band, opgericht door Mick Jones, Ian McDonald (ex- King Crimson) en zanger Lou Gramm kende veel lovende kritieken en diverse nummers van het album worden nog dagelijks gedraaid door vele radiozenders.

Dus is het logisch dat Mobile Fidelity Sound Lab dit album heruitgebracht heeft op twee verschillende audiofiele media, LP en (hybride) sacd. Beide media kennen een hoge natuurgetrouwe weergave en de mastering vanaf de originele tapes is wederom op professionele wijze geschied (en vrij van enige vorm van ruis). Het resultaat is een dynamisch klinkende rockplaat die op de sacd wat warmer maar wel wat hoekiger aandoet dan op de LP. De plaatsing van stemmen en algehele rust in de muziek komt dus weer het meest tot zijn recht op de 180 grams uitgave van Foreigner.

Maar het blijft natuurlijk om de muziek draaien. En wie kan er nu niet genieten van klassiekers als Cold As Ice, Feels Like The First Time of Long Long Way From Home? Het album kent meerdere hoogtepunten, zoals de ballad Woman Oh Woman of het rockende Starrider en At War With The World. Minder bekend, maar nog steeds de moeite waard om eens goed naar te luisteren. Voor de digitaalliefhebbers onderweg, Foreigner leent zich ook uitsteken als automuziek. Tijdloos en lekker.

Label: Mobile Fidelity Sound Lab
Speelduur: 39:33 minuten