Lee Konitz, Brad Mehldau, Charlie Haden, Paul Motian - Live At Birdland

Eric de Boer | 07 mei 2011

Zet een gevierd stel jazzmuzikanten samen, geef ze de mogelijkheid om te putten uit een groot repertoire en zet ze vervolgens twee aaneengesloten avonden op een podium in een bekend jazzcafé. Neem vervolgens de twee concerten op en produceer ze tot een mooie compilatie van de beste muziek die op twee avonden ten gehore zijn gebracht en je hebt een juweel van een jazzplaat!

In het geval van ECM Records wel, in ieder geval! Op 9 en 10 december 2009 mochten de bezoekers van het New Yorkse jazzcafé Birdland (vernoemd naar Charlie Parker) genieten van vier improviserende hedendaagse jazzlegendes. Lee Konitz, Brad Mehldau, Charlie Haden en Paul Motian kwamen twee avonden samen om het aanwezige publiek live te trakteren op een intieme set vol improvisaties van bekende lovesongs. De altsaxofoon van Lee treedt op dit album erg op de voorgrond en draagt als het ware de zes tracks die werden geselecteerd uit twee avonden live-opnames. Het blazerspel werd dus gecombineerd met de drums van de succesvolle Paul Motian en de ‘double-bass’ van Charlie Haden, die ook al een zeer vermaard speler genoemd mag worden en op dit platenlabel al jaren te vinden is. Dat Brad Mehldau als jongste van dit kwartet aanwezig was tijdens het concert mag geen verwondering zijn; de man wordt nu al vergeleken met artiesten als Keith Jarett.

Zijn ondersteuning is dan ook van een grote toegevoegde waarde op dit album. Maar het is de synergie van de vier die de nummers tot leven doen komen, zij het op een erg ontspannen wijze. Met tracks van onder andere Sonny Rollins, Jimmy Davis of Miles Davis brengt dit kwartet op deze lireregistratie een geweldig concert te gehore. Het samenspel tussen Charlie Haden en Paul Motian is –zoals in het verleden ook al benoemd- zeer geconcentreerd met een timing die ongekend is. Elke van de zes tracks duurt meer dan tien minuten en de muziek lijkt volledig verkend te zijn door de musici om daarna weer tot een passend eigentijds geheel te worden samengevoegd in een vrijwel perfecte smeltkroes van pure jazz. Luister maar eens naar de Rollins cover Oleo, waarin bijvoorbeeld een erg sterke bassolo uitmondt in een waterval van muziek, met behoud van spanning en timbre. Wat van deze track ook meteen een favoriet maakt van ondergetekende recensent. Maar ook een sterk nummer als Solar (Miles Davis) dat meteen vanaf het begin al met spanning en anticipatie opkomt is één van de hoogtepunten van dit album. Met weer een fijne solo van Brad Mehldau en één van Paul Motian, die best nog even genoemd mogen worden.

ECM Records maakt zijn naam weer eens waar als het gaat om de opname en productie. Want het is bijna alleen aan het einde van de tracks dat je als luisteraar merkt dat je naar een door publiek bijgewoond concert zit te luisteren. Live At Birdland ken een zeer hoge mate van dynamiek en mag wat mij betreft als referentiemateriaal gezien worden. Dat de muziek (het best te omschrijven als eigentijdse jazz voor gevorderden) ook nog eens zeer goed bevalt en het album na meermaals beluisteren nog steeds spannend en pakkend blijft, zorgt er voor dat deze cd zowel een dikke aanbeveling verdient als een voorzichtige kanshebber is om hoog in menig eindejaarslijstje van 2011 te verschijnen!

Label: ECM Records via Challenge Records
Speelduur: 71:19 minuten