REVIEWA Capella

Korato KVP10PH & KTA100

Jan de Jeu | 30 juli 2002 | A Capella

Opstellen en aansluiten

De beide behuizingen worden op elkaar gezet en komen boven op mijn USM Haller kast te staan. Tenslotte is het op het moment dat ik ze op de kast zet de bedoeling dat ze slechts enkele weken in mijn woning zullen verblijven. Ook de zware eindversterker komt, naast de voorversterker, boven op dit twee meter brede meubel te staan. In de kast, die nog steeds ongeveer een meter van de muur af staat in mijn harde luisterruimte van vijf bij vijf meter, moeten een aantal componenten van plek wisselen omdat anders de verschillende interlinks te kort zijn. Af en toe heb ik het idee dat ik vaker de achterkant van de kast zie dan de voorkant.

Trouwe lezers kennen inmiddels de strekking van deze alinea. Het CEC TL5100 cd transport staat via Gotham GAC-2 gebalanceerd in verbinding met achtereenvolgens de North Star Model 4 24/96 upsampler / anti jitter device en de North Star Model 3 24/96 DAC die vervolgens middels Siltech SQ80 verbonden is met de Korato KVP10 voorversterker. Het analoge frontend wordt gevormd door de Clearaudio Champion Limited Edition draaitafel met Rega RB300 arm die uitgerust is met een Clearaudio Victory H MC element en intern bekabeld is met Clearaudio Sixstream. Deze kabel loopt door tot aan de Clearaudio Basic phono voorversterker in MC stand, die vervolgens door middel van StraightWire Encore met de DVD ingang van de Korato KVP10PH voorversterker. De Korato KVP10PH wordt door middel van Siltech ST48 aangesloten op de Korato KTA100 eindversterker. Deze stuurt op zijn beurt mijn eigen Sonus Faber Concerto’s aan. Ditmaal gebeurt dat single wired op de tweeter aansluitingen met StraightWire Encore vanuit het enkele paar luidsprekeraansluitingen dat de KTA100 slechts rijk is. Omdat de plus en de min polen achter op de versterker vrij ver uit elkaar liggen redden mijn luidsprekerkabels dat maar net. De tweeter en woofer aansluitingen op de Concerto’s worden onderling doorverbonden met de bij de luidsprekers geleverde vergulde verbindingsplaatjes. Deze componenten worden tezamen met gebruikte tweaks en randvoorwaarden onderaan dit artikel nogmaals opgesomd.

En nu: Luisteren!

De eerste drie weken hebben de versterkers gespeeld zonder dat ik echt gericht probeerde te luisteren. Hoewel; ik zeg nu wel dat ik dat probeerde, maar dat werkte niet; onwillekeurig werd ik keer op keer getroffen door het beeld dat neergezet werd. Normaliter herinner ik me ook niet welke cd ik direct na het aansluiten als eerste gedraaid heb. Nu weet ik het nog precies. Het gaat om een HDCD opname getiteld: “ Basie Big Band.”

Ik draai het volume naar 9 uur en vrijwel onmiddellijk valt de muziek in. Het mij in diverse uitvoeringen bekende “Shiny Stockings” kent een vrij rustig begin maar op een gegeven moment bouwt de bigband van de grond af een muur van muziek op. Ik heb altijd geroepen dat je het door mij zeer geliefde geluid van een bigband niet “live” in je kamer kunt zetten en dat je daar ook niet naar moet streven. Wat er nu gebeurt doet mijn mond echter openvallen. Ik ga snel op mijn “sweet spot” zitten en laat het geweld over me heen rollen. Hier staat dus wel degelijk een bigband in de huiskamer. Ook al mis ik nu de Sonus Faber Gravis B1 subwoofer voor de laagste regionen; de band staat als een huis.


EDITORS' CHOICE