REVIEWB&W

Mitsubishi, Optoma en Sanyo

Gastauteur | 29 mei 2008 | B&W

Mitsubishi HC4900

Mitsubishi verraste ons de laatste jaren met een aantal erg competitief geprijsde projectoren. Deze HC4900 is daar een toonbeeld van. Het toestel is compact en weegt bijzonder weinig, twee eigenschappen waar bij 1.080p-projectoren nog wel eens tegen gezondigd wordt. Hoewel alle optische instellingen gemotoriseerd zijn, wil dat niet zeggen dat de plaatsing erg eenvoudig is.

FWD Magazine Hitachi

Het zoombereik is gemiddeld en de horizontale lenshift uitermate beperkt. Als we het toestel aanzetten heerst er een absoluut indrukwekkende stilte. We horen het graag: fluisterstil in normale modus, en in eco mode nauwelijks hoorbaar. Net zoals bij de InFocus vinden we geen standaard beeldinstellingen terug, zodat je moet vertrouwen op de fabrieksinstelling. Die is echter meer dan behoorlijk. De opvallendste tekortkoming zijn matige de-interlacingprestaties op dvd, zodat er in schuine lijnen hier en daar trapvorming zichtbaar is.

Met bronmateriaal vanaf Blu-ray zijn de resultaten voorbeeldig. Het zwartniveau moet echter onderdoen voor dat van de concurrentie. En hoewel er veel detail zichtbaar is in donkere scenes, zien we af en toe de dynamische iris aan het werk. Bij scherpe overgangen van lichte naar donkere scènes zie je dan plots – na een kleine seconde – heel het beeld wat helderder worden. De projector biedt ook een meer dan goede lichtopbrengst en zorgt dus voor een erg helder beeld. Wie het toestel wil tunen in de menu’s zal wel even moeten zoeken, want persoonlijk vonden we ze nogal verwarrend en eerder aan de kleine kant. Gelet op de prijs is dit echter een prima projector.

Optoma ThemeScene HD80

Het zilverwitte uiterlijk van de Optoma konden we wel smaken. En dat niet alleen, het toestel levert ook prachtige beelden. Het grootste nadeel van deze projector is de moeilijke plaatsing, net zoals bij zijn DLP-spitsbroeder van InFocus. Je moet de projector namelijk behoorlijk ver van het scherm zetten om een groot beeld te krijgen. Reken daarbij niet op lensshift, hoewel je het beeld wel een klein beetje verticaal kan verschuiven via het menu.

FWD Magazine projectoren Optoma

Bij de ingangen treffen we onder andere 2 HDMI-aansluitingen en een DVI-I-aansluiting aan, en Optoma levert als accessoires een Scart- en D-sub-convertor mee. Wat beeldkwaliteit betreft zit je werkelijk goed bij deze projector. Inkzwarte duistere partijen met veel schaduwdetail en zeer goede kleuren – na een beetje bijregeling – zorgen voor een erg intense beeldervaring. De ruisonderdrukking is een zwakker punt, maar kan via de menu’s bijgesteld worden. Een erg lichte tinting in de grijsschaal is onze andere opmerking. Uiteindelijk kan je rekenen op excellente prestaties, zowel met dvd als Blu-raymateriaal.

 Daarmee eindigt de Optoma uiteindelijk bovenaan in het klassement. Gekoppeld aan de prima prijs is dit ook een excellente projector, zolang de beperkte plaatsing je geen parten speelt.

Sanyo PLV-Z2000

Sanyo is niet aan zijn proefstuk toe als het op Home Theatreprojectoren aankomt, maar dit is wel hun eerste 1.080p-model in dat segment. Aan een kunstig ontwerp is alvast geen extra geld uitgegeven. Wat we wel terugvinden zijn de klassieke kenmerken van de Sanyo-reeks. De lens wordt afgeschermd door een schuifdeur die automatisch opent wanneer je de projector aanzet. Ook de kleine blaaspomp is weer van de partij. Ze dient om via de aangegeven gaten onderaan in het chassis eventuele stofdeeltjes op de lcd-panelen weg te blazen. Erg praktisch voor wie wat minder regelmatig het stof afneemt.

FWD Magazine projectoren Sanyo

Lawaai is opvallend afwezig bij deze projector, in eco mode is hij nauwelijks hoorbaar. De menu’s zijn uitgebreid en bieden een brede reeks voorgedefinieerde instellingen. Er zijn maar liefst drie zogenaamde ‘Cinema’-instellingen: Brilliant, Creative en Pure. Die laatste instelling zorgt voor zeer mooie resultaten, maar legt ook genadeloos het zwakke punt van de Sanyo bloot: een zwakke lichtopbrengst. De beelden zien er daardoor soms flets uit bij een rechtstreekse vergelijking met de concurrenten. Als oplossing daarvoor kunnen we de Creative Cinema-instelling aanraden, die toch een iets sprankelender beeld oplevert. De Brilliant Cinema-instelling was werkelijk te zwaar afwijkend van de norm.

De projector levert erg veel zwartdetail en heeft een goede kleurbalans. Het beeld is erg scherp, maar verliest bij dvdweergave dan weer wat punten door een mindere scaling en de-interlacing.

MERK

EDITORS' CHOICE