REVIEW

Audiolab Kalimba en Fidjol

René van Es | 21 december 2001 |

Wat tot slot

Wat schrijf je tot slot. Dat 10 jaar niet luisteren naar Audiolab zonde is geweest? Dat een nieuwe kennis je op het spoor heeft gezet waar je vanaf bent gedwaald? Of pen je nuchter en helder neer wat je hebt waargenomen. Een mix van beide is meestal mijn stijl. Wel mag je op voorhand stellen dat we in Nederland een paar mensen hebben die produkten neerzetten die op internationaal niveau meetellen. En gelukkig zijn er de fans die je dat even haarfijn onder de neus wrijven. Beginnend met een eindcommentaar op de Fidjol vertel ik u dat die een fraaie indruk achterlaat. Ik vind het perfect welk huwelijk is gekozen tussen een gesloten kast, de Vifa unit en de afstemming van de speaker. Knap dat een gesloten kast zo’n fraai laag neerzet dat bovendien impact heeft met totale afwezigheid van een (basreflex) boem. Het hoog zou wat agressiever mogen, maar dat is mede een kwestie van smaak. De Kalimba laat een zelfde indruk achter. Hij kan door de grotere afmeting dieper afdalen in het frequentie spectrum en kan veel meer lucht in beweging zetten in de luisterruimte. Wat minder detailrijk dan de kleine broer, een zelfde rust in het hoog. Zou ik moeten kiezen tussen de beide speakers dan zou de voorkeur uitgaan naar de Kalimba. Omdat ik meer pop draai dan klassiek. Zou mijn muziekkeuze andersom liggen, dan mogen de in de luisterruimte optisch verdwijnende Fidjol`s blijven. En kunt u de keuze niet maken, tussen de Fidjol (=viool) en de Kalimba (=piano) zitten nog twee speakers die wellicht qua eigenschappen de twee werelden nog meer combineren. Of doe eens wild met een rondje Axis.

Ik ken nu drie types van Audiolab en ik vind ze alle drie hun prijs waard. De weinige kritiek op de beide geteste produkten maakt ze niet “nietszeggend”, wel onopvallend. Misschien zijn ze daarom ondergewaardeerd in Nederland. Ze vallen door hun neutraliteit niet op in de winkel tussen de “schreeuwers en de boemers”. Wat wel opmerkelijk is, is dat je ze bijna nooit tweedehands aangeboden ziet. Gebruikers hebben er gewoon jarenlang plezier van. Ze doen op rustige wijze hun werk, passen in de huiskamer, zijn modern en apart voorgegeven en de gebruikte materialen staan borg voor een lange levensduur.

Wilt u toch iets negatiefs horen? De aansluitingen van de kasten aan de onderzijde zijn minder makkelijk toegankelijk. De stands zou ik liever zelf kiezen al verlies je daardoor de uiterlijk fraaie integratie. De grote kasten zijn wat wankel met het zwaartepunt bovenaan en vier rubberen noppen aan de onderzijde. En dan is de kritiek op. Gelukkig op de valreep nog wat bedacht. We willen als Nederlanders toch graag iets te mopperen hebben nietwaar?

Gebruikte apparatuur

Pro-ject Perspective platenspeler
Highphonic MC-A300 element
Sphinx Project 2 met phono board op MC stand
Clearaudio Balance voorversterker
Monarchy Audio SM-70 klasse A versterkers
Focal B400 kit gebaseerde luidsprekers
Speaker & Co Cinema Sub 2 actieve subwoofer
Audiolab Fidjol en Kalimba luidsprekers
Teac VRDS-T1 cd loopwerk met Trichord Clock 2
Monarchy Audio DIP Mk 2 anti jitter box
Monarchy Audio M22B Dac
CEC TL-2x loopwerk
CEC TL-71 Dac
Musical Fidelity Elektra E50 tuner
Sony MDS-JE500 minidisk speler
Interlinks: Linn Analogue, VdH The First, The First Ultimate, Hybrid Integration en The Source HB, Sonic Link Silver Pink, Puresonic XLR, TAF Next 2, diverse digitale kabels
LS-kabels: Ocos
Optisch: Audioquest, Deltac
Accessoires: Eigenbouw netfilter, ferriet clamps, Standesign Saturn 5 audio meubels, Target VW1 muurbeugel, rubber netkabels, WBT steker materiaal, Kemp Electronics filter en Kemp kabels

Gebruikte cd’s onder meer

Susanne Vega – Songs in red & gray
George Michael – Songs from the last century
Mary Black – Speaking with the angel
Stacy Kent – Let yourself go
Tanita Tikaram – The cappuccino songs
Combattimento Consort Amsterdam – werken van Jan Disman Zelenka
Camerata of the 18th Century – J.S. Bach Brandenburgse Concerten No. 1-6


EDITORS' CHOICE